7 x redenen waarom Japanse kinderen de gezondste ter wereld zijn

Kids

Als Nederlanders mogen we dan de allergelukkigste kinderen hebben, als het op gezondheid aankomt staan we helaas niet bovenaan. Dat zijn namelijk de Japanners. Als we kijken naar hun leefstijl kunnen we daar nog een puntje aan zuigen. Te beginnen bij deze gewoonten.

Volgens onderzoek dat gepubliceerd werd in The Lancet, leven de mensen in Japan langer dan gemiddeld. Reden voor de wetenschap dus om verder te gaan zoeken naar de oorzaak. Naomi Moriyama schreef er het boek Japanese Women don’t Get Old or Fat over, en voor de research dook ze in talloze onderzoeken en interviews met diëtisten, gezondheidsgoeroes en wetenschappers. Een samenvatting van de gewoonten die te maken hebben met die lange levensverwachting:

1. Japanners hebben een gezonder eetpatroon

Het eten van een Japanner bestaat voor het grootste gedeelte uit plantaardig voedsel, zoals groenten, fruit, bonen, hele granen en gezonde vetten zoals omega 3-rijke vissen. Wat ze in Japan minder eten zijn maaltijden met toegevoegd zout en suiker. Killers. Hun voedingspatroon is rijk aan eiwitten en voedingsstoffen en bevat weinig calorieën, waardoor overgewicht minder snel op de loer ligt. Ook omdat je minder snel last van cravings krijgt. Het feit dat Japanners rijst eten die bestaat uit de hele korrel, helpt ook bij dat vullende gevoel.

2. Japanners zijn relaxte eters

Volgens diëtiste Tomomi Takahashi zijn wij westerlingen allesbehalve relaxte eters. Ook stralen we dit volgens haar ook uit op onze kinderen. Ze denkt dan ook dat dit een van de redenen is waarom westerse kinderen zulke moeilijke eters zijn. ‘Je hoeft echt niet zo hard je best te doen. Als je zelf een relaxte houding hebt en niet zo zwaar tilt aan het eten, zal je kind er ook een stuk comfortabeler mee omgaan’, zegt ze. Samen eten is een belangrijke factor hierin. ‘Laat je kind zien dat eten leuk is en dat het bijzonder is om verschillende smaken te ontdekken. Zelfs als je druk bent is het belangrijk om tijd vrij te maken en samen te eten. Kook met liefde, en eet het ook samen met liefde op. Dan kan er bijna niks meer misgaan.’

3. Japanners leren hun kinderen verschillende smaken te proeven

Je kunt een kind niet dwingen iets lekker te vinden, maar je kunt ‘m wel zoveel mogelijk verschillende smaken leren proeven. Hoe vroeger je daarmee begint, hoe gezonder een kind vaak eet, aldus de verschillende experts. Hoe meer verschillende soorten eten je een kind aanbiedt, hoe meer ze leren en ook willen proeven. Het is daarom ook belangrijk dat je om de zoveel tijd je kind nieuwe gerechten voorschotelt, omdat smaak gedurende de kindertijd vaak verandert. De experts zijn het erover eens: geef niet te snel op, want kinderen boven de twee jaar moeten soms wel twintig keer van iets proeven voordat ze het echt lekker beginnen te vinden.

LEES OOK: 10 redenen waarom broers en zussen gezond voor je zijn

japanse kinderen

4. Japanners eten van kleinere borden

Hoe veel je eet, begint natuurlijk al meteen met de grootte van je bord. Japanners verdelen hun maaltijd vaak over verschillende kleine bakjes en bordjes, waardoor je minder stapelt en je bord dus minder vol schept. Het zou kinderen ook helpen als je verschillende kleine maaltijden serveert, die ze dan zelf kunnen samenstellen en opscheppen. Psycholoog Jennifer Orlet: ‘Door kinderen zelf te laten bepalen wat ze eten en hoeveel ze eten, staan ze een stuk minder onder druk en wordt eten ook een minder groot ding.’

5. Japanse kinderen bewegen meer

In tijden dat de iPad vol vette games lonkt, is het des te belangrijker dat je kind voldoende beweegt; zeker een uur per dag. Naar school lopen of fietsen, naar de speeltuin, als het maar leuk is. Feitje: in Japan gaat 98,3 procent van de kinderen lopend of op de fiets naar school. Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie zorgt een actief leven tussen ze vijfde en zeventiende jaar voor gezonde botten, spieren, net als een gezond hart, een goede coördinatie en het tegengaan van depressies of angstgevoelens. Lekker naar buiten sturen dus, die kids!

6. Japanners koken samen

En ja, ook de kinderen helpen mee. Volgens een onderzoek dat gepubliceerd werd in Appetite, blijkt het dat kinderen een stuk gezonder eten als ze het ‘zelf’ mogen klaarmaken. Ook het samen met het gezin eten zou volgens onderzoekers helpen hun bordje leeg te eten. De warmte, geborgenheid en gezelligheid van het samen eten zou volgens het onderzoek in verband staan met een verkleinde kans op obesitas en overgewicht bij kinderen.

7. Japanners schromen niet om autoritair te zijn

Het kan moeilijk zijn om ‘de baas’ te zijn over je kind, maar als het om eten gaat is het volgens de Japanners nodig om te laten zien wie er regeert. Het is volgens psycholoog Diana Baumrind niet te bedoeling dat je je kind daarom afwimpelt met ‘omdat ik het zeg’, maar je kind juist op weg te helpen. ‘Laat je kinderen duidelijk je richtlijnen en grenzen merken, en zorg ook dat ze weten wat er gebeurt als ze daar voorbij gaan. Als je assertief reageert weten je kinderen al snel dat ze moeten luisteren, en er niks te bereiken valt met gezeur. Ook niet als het over eten gaat.’

Oh, oh! 7 dagelijkse gewoonten die eigenlijk helemaal niet zo goed voor je zijn

RD.com
Lizette op 25-04-2017