10 foodtrends die dit jaar het verschil moeten gaan maken (ook in kilo’s)

Body & beauty

Met het oog op de zomer en onze vetrolletjes tussen de vingers kriebelt het om flink te schrappen in ons eetregime. Zonde, toch? Deze foodtrends zijn geen straf en beloven je toch een gezond lichaam én (uiteindelijk) een platte buik. Op hoop van zege dan maar.

Kom maar door, 2016. Want de focus ligt gelukkig minder op hardcore dieten en meer op experimenteren en genieten van eten. Sommige trends zijn ons zelfs op het lijf geschreven of prikkelen bovenmatig onze nieuwsgierigheid.

1

Suiker is het nieuwe vet

Deze kennis werd ons vorig jaar al keihard in het gezicht gesmeten, maar 2016 wordt het jaar om het roer ook daadwerkelijk om te gooien en met onze ‘verslaving’ te breken. De aanbevolen hoeveelheid per dag is 25 gram suiker, zo’n zes theelepels. Helaas overschrijdt het gros van ons deze regel. Volgens vele artsen en kenners kunnen we ons beter focussen op het minderen in suiker dan low-fat producten. Want dit zou leiden tot grote gezondheidsvoordelen zoals gewichtsverlies, minder zin om te snaaien, minder pieken en dalen in je suikerspiegel en de afname van inflammatie (ontstekingen) in je lichaam die je risico vergroten op chronische ziekten.

2

Superkruiden

Het broertje van de superfoods. Het zijn namelijk niet alleen de ultieme smaakmakers, ze zijn vooral ook heel gezond. En dat laatste moet dit jaar vooraan komen te staan. Denk niet alleen aan de bekende namen als tijm, basilicum en koriander, maar de zogenoemde natuurlijke ‘adaptogens’ zoals ginseng, rhodiola rosea en ashwaganda. Deze dragen namelijk bij aan het verhogen van je energieniveau, meer vitaliteit, het verminderen van angst, verbetering van het immuunsysteem en een beter geheugen.

3

Matcha

Als het goed is hebben we deze al vaker voorbij horen komen. Matcha is niks anders dan vermalen groene thee met een hoog gehalte aan antioxidanten. Prima te combineren met ‘normale’ drankjes zoals juices, koffie en thee. Zo zien we het goedje al in menig juice bar en bij de Starbucks. Je kunt de groene poeder ook gewoon zelf kopen in de winkel en het thuis gebruiken.

4

Magnesium

Inmiddels zijn we wel getraind in het nemen van vitaminepillen. Maar minstens net zo belangrijk is de inname van mineralen, zoals magnesium. Stress, slapeloosheid en onze innige band met de koffiemachine zijn een aanslag op onze minerale voorraad in ons lichaam. Met name magnesium, dat verantwoordelijkheid is voor je botten en spieren, je bloeddruk reguleert, stress vermindert en je immuunsysteem sterk houdt. Je lichaam hierbij helpen middels supplementen is dus geen gek idee, zeker in de wetenschap dat de meesten van ons een tekort heeft. Het schijnt overigens dat magnesium het beste wordt opgenomen via de huid, dus je kunt ook kiezen voor een spray of magnesiumvlokken voor in bad (of voetenbadje).

5

Zeewier (kelp) is de nieuwe boerenkool

Voor sommigen een zegen, voor anderen een hel. Want zeewier, je moet er maar van houden. Over smaak valt niet te twisten, maar buiten kijf staat dat het wel heel erg gezond is, ze bevatten namelijk weinig calorieën en veel voedingsstoffen en hebben een detox-effect op je lichaam. Om het slijmerige goedje uit de zee toch wat aantrekkelijker te maken zijn chefs en culinaire kopstukken volop bezig met nieuwe ideeën. Zo is de seaweed burger een dikke aanrader (al zeg ik het zelf) en de Universiteit van Ohio heeft een soort rode zeewier ontwikkelt die zou smaken naar spek.

6

Luister naar je buik

Het succes van het boek De mooie voedselmachine is heel goed te verklaren, want hierin wordt de essentie en de werking van ons darmstelsel uitgelegd. Want wanneer de boel beneden in balans is, heeft dit grootste effecten op je algehele gezondheid, van de energievoorraad tot je hormoonhuishouding. Sterker nog, hier begint het. Het is een ecosysteem op zich die we zorgvuldig in tact dienen te houden.

7

Netflixen en koken

Ho, wacht! Maar deze combinatie kennen we maar al te goed. Tegenwoordig is het zo makkelijk om je boodschappen thuis geleverd te krijgen, dankzij Albert Heijn of Hello Fresh, dat er nauwelijks meer excuses zijn om niet te koken. En we (her)ontdekken stiekem ook hoe leuk het is. En wie een beetje kan multitasken, kan intussen haar favoriete serie afkijken. Doe maar meer van dit soort trends.

8

Souping

Deze health trend is je met de (soep)lepel ingegoten, want als het aan New York en LA ligt is een goedgevulde bouillon je one way ticket naar een gezond en fit lichaam. Het is de gezondere, lekkere en vooral voedzame variant van de powersmoothies en juices. Lekker warm in de winter, maar in de zomer doen de lichtere varianten het goed. De spelregels zijn vrij simpel: lekker veel groenten, peulvruchten en kruiden en lang laten trekken.

9

Nog meer notenmelk

Sinds het bekend is dat melk alles behalve goed voor elk is, zijn vele van ons volop aan de zuivelvrije alternatieven gegaan zoals amandelmelk en rijstmelk. Die kennen we inmiddels wel, maar veel producenten zijn bezig dit aanbod uit te breiden en nieuwe smaken toe te voegen, zoals cashew, walnoot, macademia en zelfs pistache. Lekker met een vleugje kaneel of chai-kruiden of natuurlijk in je havermout.

10

Don’t worry, be happy

En dit vinden we by far de allerbelangrijkste. Want het leven is te kort om je heel druk te maken over eten. Inmiddels zijn we een beetje moe van alle voorgeschreven regels en dieten die weer iets nieuws beloven. We geloven heilig in gezond eten en goed voor je lichaam zorgen en elk pondje gaat door het mondje, maar laten we ook vooral genieten van lekker eten. En uiteindelijk, wie lekker in z’n vel zit zal ook weer minder snel naar eten grijpen.

Welke foodtrends spreken jou aan? Laat het weten op onze Facebook!

10 tips & tricks om vanaf nu minder eten weg te gooien>