10 natuurlijke tips om te stoppen met snurken

Redactie 16 nov 2015 Body

Ik heb het geluk dat die van mij het alleen doet als ‘ie teveel gedronken heeft en/of een verstopte neus heeft. Een vriendin van mij slaapt al jaren in een speciaal ingerichte slaapkamer omdat het gesnurk van haar vriend ‘voor de gewone sterveling niet te harden is’.

Een operatie geldt voor de echte probleemsnurkers als uiterste redmiddel – waarbij bijvoorbeeld een deel van de huig, de keel- en neusamandelen of eventuele neuspoliepen verwijderd worden. Ook kan een operatie aan het tussenschot van je neus uitkomst bieden.

Bron:

Voor wie dat een brug te ver is, zijn er deze tien dingen die je kunt proberen die het snurken moeten tegengaan, of stoppen.

[STAP stap=”1″]

Slaap niet op je rug

Snorken wordt vaak veroorzaakt door slappe spieren in je tong en gehemelte, wat gebeurt als je op je rug gaat liggen – dan worden die spieren slap, zakken naar achteren in je keel en blokkeren daardoor de luchtweg. Er zijn meerdere oplossingen, waaronder ‘ga op je zij of buik liggen’, ‘koop een anti-snurkbeugel’ of – ik vind ‘m leuk – naai een tennisbal op de rug van je pyjama.

[STAP stap=”2″]

Duw je hoofdeinde een tikkie omhoog

Als die functie niet bij je bed zit, dan kun je ook allerhande voorwerpen inzetten: alles om het matras zo’n 10 centimeter omhoog te stuwen.

[STAP stap=”3″]

Houd je gewicht onder controle

Om hierboven ‘val een paar kilo af’ te zetten klinkt heel onvriendelijk, maar feitelijk komt het daar wel op neer. Mensen met overgewicht snurken vaker. Dat komt vooral doordat ze meer gewicht meedragen in hun gezicht en nek. Minder suikers en koolhydraten eten is een goed idee.

tumblr_inline_nt062bdyHO1rol1w1_500

Bron: tumblr

[STAP stap=”4″]

Drank: doe maar niet

Alcohol verslapt je spieren en onder #1 heb je gelezen hoe dat snurken veroorzaakt. In diezelfde categorie vallen slaapmiddelen en drugs (althans, het type van je ‘relaxt’ van wordt, zoals joints).

[STAP stap=”5″]

Drink ‘s avonds geen melk

Vooral vlak voor het slapengaan (‘maar mama zei altijd dat een beker warme melk goed was’) is dat glas melk geen goed idee. Je gaat er niet per se van snurken, maar er wel erger van snurken doordat melk de aanmaak van een slijmlaagje in je keel en mond kan veroorzaken. Drink liever water of thee.

[STAP stap=”6″]

Eet ‘s avonds niet te veel

Een volle maag drukt op je middenrif, waardoor ademen bemoeilijkt wordt. Lees: snurkvolume – aan. Voor snurkers is het verstandig om zwaardere, copieuze maaltijden ‘s avonds te vermijden.

[STAP stap=”7″]

Stop met roken

Als je denkt dat je wel heel veel moet opgeven om te stoppen met snurken… sorry.

[STAP stap=”8″]

Probeer een ritme te pakken te krijgen

Een ongekende dooddoener voor mensen die moeite hebben met in- of doorslapen (al dan niet door hun eigen gesnurk), maar snurken schijnt minder te worden als je lijf gewend is aan een vast slaappatroon en -ritme. En vooral: genoeg ervan (slaap dus).

[STAP stap=”9″]

Ben je verkouden? Doe er wat aan.

Verkoudheid is één van de bekendste oorzaken voor snurkers, maar ook voor niet-snurkers om het (zij het tijdelijk) op te pakken. Een verstopte neus dwingt je om door je mond te ademen, waardoor de kans op snurken toeneemt. Het antwoord: vitamine c, honing, gorgelen met zout, neusspray, gember, knoflook, stomen en dergelijken. Liefst allemaal.

[STAP stap=”10″]

Doe oefeningen

Op internet staan verschillende oefeningen die helpen. Een beproefde is de net-doen-alsof-je-kauwgom-kauwt methode, waarbij je (de naam zegt het al) net doet alsof je kauwgom kauwt. Door het kauwen worden de mond, tong en kaken getraind. Doe dit dagelijks een minuut. Meer tips vind je o.a. op de website van Snurkeninfo.

tumblr_nj94sec77h1tfxxpto1_500

Bron: tumblr

En dan zijn er natuurlijk meerdere andere oplossingen die allemaal beginnen met ‘anti-snurk’, waaronder -keelspray, -neusstrips, -kussens, -beugels en neusspreiders (die laatste begint overigens niet met anti-snurk).

Zwanger en sindsdien een snurker?

Vertel het aan je dokter. Het blijkt dat vrouwen die tijdens hun zwangerschap beginnen met snurken twee keer zoveel kans hebben op een hoge bloeddruk. Als dit niet behandeld wordt, kan dit leiden tot zwangerschapsvergiftiging (pre-eclampsie).

Apneu

Zware snurkers moeten beducht zijn op een (slaap)apneu: wat zoveel inhoudt als een ademstilstand van enkele seconden tijdens het slapen. Dit moet niet verward worden met (flink) snurken, maar gezien worden als een serieuze stoornis die de kans op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, diabetes en impotentie vergroot.

Snurkt jouw partner? Tag hem even in dit bericht >

Meer slaaptips? Hier lees je meer over de beste én slechtste slaapposities >

Reageer op artikel:
10 natuurlijke tips om te stoppen met snurken
Sluiten