10 nogal bijzondere en gezonde voedingstrends in 2017

Body & beauty

Elk jaar worden we overstelpt met superfoods die beloven je lichaam en leven te veranderen: van je huid en haar tot je tailleomtrek. Of het nou spirulina is, de acaibes of kokoswater. Deskundigen hebben ook nu weer een hoop superfoods ‘gevonden’ die dit jaar waarschijnlijk heel populair worden.

Toonaangevende voedingsdeskundigen hebben de gezondheidstrends voor dit jaar onthuld. En hoewel sommige daarvan vrij onwaarschijnlijk klinken, zullen andere producten wellicht al in je keukenkastje staan. Van zeewier tot paars eten, Dailymail onthult de gezondheidstrends waar we dit jaar allemaal mee aan de slag zouden moeten gaan.

1. Kurkuma


Superfood is echt zo’n woord dat de hele voedingsindustrie op z’n kop heeft gezet. Maar na jaren waarin de avocado en quinoa zo’n beetje de aanvoerders van de superfoods waren, is het nu tijd om de titel door te geven. En wel aan de kruiden. Met kurkuma als de onbetwiste winnaar. Kurkuma lijkt qua uiterlijk een beetje op gember. Maar is wat fijner van structuur en aan de buitenkant oranje-geel. Van binnen is ‘ie geel en hij wordt meestal in gedroogde, vermalen poedervorm verkocht.

Snijwonden
Kurkuma bevat curcumin, wat krachtige antioxidanten bevat en waarvan bewezen is dat het helpt bij het bestrijden van pijn bij artritis, snijwonden en andere verwondingen en zelfs bij tandheelkundige ingrepen.

Detoxen
Wil je detoxen? Voeg dan wat kurkuma toe aan je eten om je lever optimaal te laten functioneren. Je kunt ook kurkuma-supplementen slikken voor hetzelfde effect.

2. Bloemkool

Hé, gewoon een superfood waarmee we zijn opgegroeid! Het leuke is, hij schijnt echt dé trend te zetten dit jaar. De bloemkool is dan ook veelzijdiger dan je misschien denkt. Want aten we ‘m vroeger vooral ‘met een papje’ (lees: met een kaassausje erover bijvoorbeeld), je kunt ‘m ook (rauw) klein maken in de keukenmachine en er een soort bloemkoolcouscous van maken, je kunt ‘m stomen, ‘m zo fijnmalen dat het een puree wordt of gewoon de bladeren verwijderen en ‘m in de oven schuiven om te bakken.

Vezels
De bloemkool bevat weinig calorieën en koolhydraten, maar veel vezels, vitamine C, foliumzuur en kalium. Lang leve de bloemkool!

3. Watermeloenwater


Dit drankje, wat komt uit het vruchtvlees en de schil, wordt net zo populair als kokoswater, aangezien Rihanna, Cara Delevingne en Beyoncé al adepten zijn. Het bevat dan ook, net als kokoswater, mineralen en heeft een hoog kaliumgehalte, wat goed is voor je bloeddruk.


LEES OOK: Zijn deze drankjes nóg gezonder dan kokoswater?

4. Alles bubbelt


Drankjes met prik worden met de dag populairder. En, in tegenstelling tot wat algemeen wordt gedacht, zijn ze niet altijd slecht voor je. Dankzij champagne doet het woord ‘bubbels’ vooral denken aan feesten en luxe. Maar deze trend is dus overgewaaid naar gezonde drankjes. We hebben nu sprankelend, suikervrij water, maar ook matchathee met prik. En wellicht gaan we in 2017 nog veel meer onverwachte drankjes met prik zien.

5. Geitenvlees

Geitenvlees wordt in de Noord-Afrikaanse en Oosterse keuken heel vaak gebruikt. Maar bij ons wordt het amper geserveerd bij het diner. En dat terwijl geitenkaas en -melk heel populair zijn. En hoewel je er nu nog speciaal voor naar de Turkse of Marokkaanse slager/supermarkt moet, kan daar best eens verandering in komen. Want geitenvlees is dus heel gezond: het bevat minder vet, meer proteïne dan andere vleessoorten en het bevat ook een hoger ijzergehalte dan rund-, varkens- of lamsvlees.

6. De aardamandel


Chufa, spreek uit als Choefa, wordt ook wel aardamandel, tijgernoot of knolcyperus genoemd. De aardamandel is geen noot, maar een knolgewas. Het is letterlijk oervoeding: chufa bestaat al 2 miljoen jaar en het blijkt dat het dieet van onze verre voorouders in Afrika voor 80% bestond uit chufa’s! De smaak ervan doet denken aan hazelnoten of amandelen, maar dan zoeter.

Glutenvrij
Chufa’s zitten vol met vezels, gezonde oliën, mineralen en vitaminen. Het is vooral een rijke bron voor vitamine E kalium en fosfor. Omdat ze rijk zijn aan vezels, zijn ze goed voor de darmen en ben je sneller verzadigd. Het meel van de chufa is glutenvrij.

7. Omega 3 uit zeewier


Aangezien de veganistische levenswijze steeds populairder wordt, gaat ook de markt voor omega 3 uit zeewier steeds meer aantrekken. Bijna iedereen weet wel dat omega 3-verzuren uit vette vis heel belangrijk zijn voor je, vooral eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Maar hoe doe je dat als je vegetarisch of veganistisch bent? Als je geen vis kunt eten of visolie supplementen wilt slikken, dan heb je dus een probleem.

Oplossing
Gelukkig is er nu een oplossing: zeewier heeft ook kleine hoeveelheden van deze specifieke omega 3-vetten en deze kunnen ook worden omgezet in supplementen.

LEES OOK: Waarom Japanse vrouwen het oudst worden én altijd slank blijven

8. Paars eten


De toekomst van de moderne keuken is paars, als je het aan de deskundigen vraagt. Aangezien deze etenswaren een mix aan krachtige ziektepreventie-middelen bevatten. Paarse boerenkool, paarse wortels, paarse bloemkool, paarse broccoli en paarse aardappelen; ze zijn allemaal rijk aan anthocyanen.

Ontstekingen kalmeren
Anthocyanen zijn antioxidanten die verantwoordelijk zijn voor hun paarse kleur en die veel ziekten schijnen te kunnen bestrijden. Ze kunnen een ontsteking kalmeren en de immuunfunctie boosten. Ook staan ze bekend om het feit dat ze je geheugen en hersenfunctie verbeteren.

9. Probiotisch water

Probiotica zijn goede bacteriën die je darmflora gezond houden. Dat heeft invloed op de rest van je spijsvertering, gezondheid en immuunsysteem. We kennen veel producten waaraan probiotica zijn toegevoegd, zoals de probiotische yoghurtdrankjes en supplementen, maar er zijn ook producten die het van nature bevatten zoals pure chocolade en zuurkool. Nu is er probiotisch water, als een drankje dat onze darmen gezond houdt.

Functionele drankjes
Supplementen zijn uit. Voedsel en drankjes worden functioneel, deze trend is een voorbeeld van hoe we het goede van water combineren met de toegevoegde gezondheidsvoordelen van probiotica.

10. Zonnebloem proteïne poeders

Plantaardige eiwitpoeders die geschikt zijn voor veganisten gaan al als warme broodjes over de toonbank, en worden dit jaar waarschijnlijk nog populairder. We hebben eiwitten om meerdere redenen nodig. Niet alleen voor onze spieren, maar ook voor het herstel, de genezing en het opbouwen van de andere weefsels in ons lichaam en voor het produceren van antilichamen en hormonen.

Vlees
Omdat de rijkste bronnen van proteïnen toch vlees zijn, hebben vegetariërs en veganisten waarschijnlijk moeite om genoeg proteïnen binnen te krijgen. En juist daarom zijn deze eiwitpoeders een uitkomst.

Je hebt nu vast heel veel zin om vanavond een lekker, origineel recept met bloemkool klaar te maken. Dat treft! Hier lees je hoe je pasta met geroosterde bloemkool, peterselie en Parmezaan maakt.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Openingsbeeld: epicurious.com