10 goede redenen om je kind mindful op te voeden

Contact leggen

Kids

Mindfulness: het is voor velen al dagelijkse kost. Maar wat kan het betekenen voor jou en je gezin en hoe kan het de opvoeding positief beïnvloeden? Psycholoog en mindfulnessopleider, Saskia Nefkens, gespecialiseerd in mindfulness voor kinderen, legt het uit.

‘Tegenwoordig zijn we met honderdduizend dingen tegelijk bezig’, zegt Saskia. ‘We ervaren meer prikkels dan ooit, kijken meer naar een scherm dan dat we daadwerkelijk contact leggen en onze aandacht is versnipperd. Dit zorgt ervoor dat we alles behalve in het hier en nu leven. Dit voelen onze kinderen, maar tegelijkertijd voeden we ons kroost ook zo op.’

Ons brein

Saskia geeft in haar praktijk oefeningen aan zowel ouder als kind mee, zodat er weer in contact kan worden gekomen met zichzelf. Ons brein is geconditioneerd en met onze gedachtes zijn we continu in het verleden of de toekomst. Door middel van bepaalde oefeningen kunnen we onze hersenen trainen uit de conditioneringen te stappen en in het moment te leven.

Ze ziet dat kind én ouder hier baat bij hebben. De oefeningen voor kinderen zijn ‘klein’ en duren zo’n 1 tot 5 minuten. Zo heb je bijvoorbeeld de reis door je lichaam, waarbij je als kind een korte bodyscan uitvoert. Bij volwassenen duurt zo’n oefening al gauw 20 minuten. Wanneer je de oefeningen eenmaal onder de knie hebt, heb je hier je hele leven profijt van. En dit is waardevol, niet alleen voor de ouders maar ook voor de kinderen. Waarom?

Mindfulness…

1. haalt je uit de hectiek van alledag
En zet je weer even met beide benen op de grond en leert je te focussen op wat nú is. Op deze manier leggen ouders en kinderen contact en wordt de aandacht gecentraliseerd en dus niet versnipperd.

2. vermindert stress bij ouder en kind
Er zit een wezenlijk verschil tussen dingen die we denken en die nu écht aanwezig zijn. We kunnen continu aan het heden en verleden denken, maar dat is niet wat er nu aan de hand is. Door prioriteiten te stellen en te ervaren wat nu is, krijgen we meer overzicht en worden we rustiger. Dit geldt ook voor het kind.

LEES OOK: Interessant: mindfulness net zo effectief als antidepressiva.

3. zorgt ervoor dat je productiever wordt
Het leven van vandaag is een paradox: we willen meer tijd voor onszelf en voor onze kinderen, maar we hebben het te druk om hier bij stil te staan. We zijn altijd gehaast. Door de tijd te nemen om mindfulness te beoefenen merk je dat je veel scherper en alerter wordt en je taken gemakkelijker kunt uitvoeren.

4. zorgt ervoor dat de emotieregulatie beter wordt
‘Dit is wetenschappelijk onderzocht’, zegt Saskia. ‘Door mindfulness kunnen ouders en kinderen beter met emoties omgaan. Je traint je brein als het ware om niet direct in je primaire stressreactie te vallen (flight, fight of freeze mode), maar de emotie te ervaren en het te ‘laten zijn’. Op deze manier reageer je niet meer direct uit emotie, maar geef je jezelf de tijd om met een gezond verstand te reageren op de situatie.’

5. zorgt ervoor dat de prefrontale cortex wordt versterkt
Eh, wat? Simpel gezegd: dit is het gebied wat in verbinding staat met jezelf in toom houden. Door mindfulness ervaar je meer rust en schiet je minder snel uit je slof. ‘Bij kinderen merk ik het doordat ze niet direct gaan huilen of gillen. Ze reageren rustiger op bepaalde situaties.’

6. zorgt ervoor dat de aandacht toeneemt
‘Schoolprestaties kunnen inderdaad toenemen wanneer een kind samen met de ouder mindfulness beoefend. Het zorgt ervoor dat een kind zich beter kan concentreren en niet gelijk boos wordt als er iets niet lukt.’ Tegenwoordig wordt er veel mindfulness aangeboden bij kinderen met ADHD of ADD, maar Saskia vindt dat het ieder kind ten goede komt.

7. zorgt voor meer vriendelijkheid
Mindfulness bevordert vriendelijkheid naar jezelf en naar anderen toe. Het zorgt ervoor dat we minder oordelen en meer accepteren zoals een persoon is. Nou zegt Saskia er wel bij: ‘Kinderen kunnen dit over het algemeen veel beter, want zij leven van nature veel meer in het nu en oordelen niet voortdurend. Bij volwassenen zien we dat ze vaak een label op mensen of gebeurtenissen plakken; ‘dit is niet goed, hij is stom, zij is vervelend enz.’ Dit voelen kinderen onbewust en nemen het gedrag van de ouders over. Oordeel je als ouder minder, dan zul je zien dat dit ook een positieve invloed op je kroost heeft.’

8. brengt wijsheid met zich mee
Door de versnipperde aandacht en de meningen van anderen zien ouders vaak niet meer wat goed is voor zichzelf en voor het kind. ‘Gelukkig zit de wijsheid in onszelf, alleen moet je daar wel ruimte aan kunnen geven. Mindfulness is daarom een goed hulpmiddel. Hierdoor luister je weer naar die innerlijke stem die vertelt wat jij en je kind nodig hebben.’

9. zorgt voor meer creativiteit bij ouder en kind
‘We leven op de automatische piloot. Door mindfulness komt daar verandering in. Je stapt uit je conditionering en gaat veel meer out of the box denken. Dat is veel creatiever. Als je dit als kind al meekrijgt, pluk je daar later zeker de vruchten van.’

10. zorgt voor acceptatie
‘Door middel van mindfulness leer je je niet meer te verzetten tegen wat is. We zijn vaak bezig met de meningen van buitenaf en dat zorgt er vaak voor dat we een ‘niet goed’ plakken op ons kind of op onszelf als ouder. De verschillende oefeningen die ik meegeef zorgen ervoor dat je kind mag zijn zoals hij of zij is en dat is goed. Voor jezelf als ouder geldt natuurlijk hetzelfde; dat je jezelf meer waardeert en accepteert als ouder.’

Steeds meer scholen bieden meditatie aan. Heb jij er al van gehoord en doen ze het al bij jouw kind op school?