10 supermakkelijke tips om je kinderen gezond(er) te laten eten

Bij ons thuis is het eten wat de pot schaft (zei geen enkele moeder ooit). Je kunt me veel wijsmaken, maar elke moeder – hoe culinair onderlegd ze ook is – kent zo haar uitdagingen met haar kroost te eten geven. Als het spitsuur is met jonge kinderen ben je maar wat blij als ze iets naar binnen krijgen.

Met wat extra aandacht, creativiteit en doorzettingsvermogen kom je echter een heel eind om je kinderen en je gezin op een leuke en lekkere manier gezond te laten eten. Men neme:

[STAP stap=”1″]

Maak er een feestje van op het bord

Als je in een drie-sterren restaurant zit geniet je toch ook van je prachtig opgemaakte bord? Je staat bij wijze van al 3-0 voor als chefkok. Dat werkt bij kinderen ook zo en nee, we bedoelen niet dat je als de Librije of een Bentobox-moeder kunstwerken moet gaan toveren, maar een beetje ‘spielerei’ op het bord doet wonderen. Met een poppetje van wortel beentjes en een kip lijfje kom je al een heel eind. Met een koekjes uitsnijder heb je ook zo een simpel brood omgetoverd tot ster of schaap. Kleine moeite…

[STAP stap=”2″]

Neem ze mee naar de (super)markt

ArlaNaturals-40

Als ze nog peuter zijn kun je dit idee misschien achterwege laten, maar een klein stapje ouder en je kunt je kinderen al veel zelf laten doen. Eigen toetjes laten uitkiezen met een leuke opdracht erbij. Zoek de verpakking met daarin alleen natuurlijke ingrediënten bijvoorbeeld. Leer ze keuzes maken en betrek ze in jouw zoektocht naar het puurste eten. Geheid dat ze er lol in krijgen. En natuurlijk mogen ze dan af en toe ook langs het schap met chocolaatjes. Zie punt 10.

[STAP stap=”3″]

Vroeg geleerd is oud gedaan, laat ze meekoken

Misschien lukt het niet elke dag, maar kinderen houden van taakjes en vinden koken over het algemeen heel erg leuk. Je laat ze zien wat er in het eten gaat en door ze zelf te laten kneden, rollen en snijden eten ze hun eigen gemaakte maaltijd ook sneller op.

[STAP stap=”4″]

Vermom ‘het’ in het eten

De good ol’ tomatensaus van de spaghetti zit boordevol gezonde groenten en vaak hebben ze het niet eens door. Structuur in eten is ook iets waar jonge kinderen aan moeten wennen en een goed gemaakte pastasaus vinden bijna alle kinderen heerlijk.

[STAP stap=”5″]

Geef ‘t goede voorbeeld

Als je van je kinderen verwacht dat ze gezond eten zul je het zelf ook moeten laten zien. Jij met een zak chips en zij met een komkommer dat gaat niet werken. Neem een bakje yoghurt bij het ontbijt en vertel ze dat je de mango zo lekker vindt die erin zit.

[STAP stap=”6″]

Neem 5 hapjes

Als nieuw eten geen waardering krijgt bij de kindermonden houd dan de stelregel aan. Vijf keer proeven en als je het dan nog niet lekker vindt eet je het voorlopig niet. Kinderen moeten heel vaak wennen aan een nieuwe smaak of structuur, terwijl er eigenlijk niet veel aan de hand is.

[STAP stap=”7″]

Voeg toe aan favorieten

Mijn kinderen zijn alledrie (ook wel eens fijn) dol op nasi. Dat gaat er altijd in. In de nasi experimenteer ik moet nieuwe groenten waardoor ze ongezien wennen aan nieuwe ingrediënten.

[STAP stap=”8″]

Snack attack

Vaak hebben kinderen enorme trek als ze uit school komen. Zorg dan voor snacks die je bij je hebt of klaarstaan zodra ze thuis zijn. Dit kan een lekker glas yoghurtdrink zijn met een plak zelfgemaakte bananencake of wat nootjes met een glas muntwater. Zo kom je niet in de snaai verleiding vlak voor het eten.

[STAP stap=”9″]

Ontbijt als een keizer

ArlaNaturals-77

‘Ontbijt als een keizer, lunch als een prins en dineer als een bedelaar’ zeggen ze. En bouw naast je drie maaltijden ook gezonde snackmomenten in. ‘s Ochtends goed eten zou volgens Engels onderzoek helpen bij een verantwoorde energie opname en overgewicht tegengaan. Bij ons thuis ontbijten alle kinderen met yoghurt, vers fruit en muesli of havermout. Je kunt hier eindeloos in variëren en houden kinderen van een smaakje dan kun je ook yoghurts proberen met daarin al rood fruit, mango of bosfruit. De nieuwste fruityoghurts van Arla rekenen voorgoed af met onduidelijkheid. Niks kleine lettertjes. Vóórop het Arla Naturals-pak tellen de ingrediënten van 0 naar 100% op. Hun credo is ook 100% natuurlijk, 0% rommel. En de smaak van de (drink)yoghurts is fris en minder zoet, maar wel heel lekker. Vooral de rood fruit doet het heel goed hier in huis.

[STAP stap=”10″]

‘Zondig’ en geniet

Als je doorslaat met gezond bereik je vaak het tegenovergestelde. Ontzeg je kinderen dus vooral niet alles door alle ‘ongezonde’ snacks te bannen. Bij ons thuis is zondagavond keuze menu en op vrijdag mogen ze bij de film chipjes eten. En iedereen mag aangeven wat hij wil eten op zondag, zonder limiet. De keus valt dan snel op pannenkoeken, pizza of frietjes, maar laatst (serieus, geen grap) vroegen ze om risotto. Nou vraag ik je…

Arla Naturals Website Header-fase02

Extra
De halfvolle fruityoghurt van Arla Naturals (750 ml) is nu verkrijgbaar in de Nederlandse supermarkt in de smaken Rood fruit, Bosfruit en Mango (adviesprijs € 1,49). De magere drinkyoghurt van Arla Naturals is er in de smaken Rood fruit en Bosfruit (adviesprijs € 1,39).

foto’s bij punt 2 en 9: Shoots by Laura

In samenwerking met Arla

Reageer op artikel:
10 supermakkelijke tips om je kinderen gezond(er) te laten eten
Sluiten