10 tips om te beginnen met sporten als je nog nooit hebt gesport

Body & beauty

Januari is bij uitstek de maand om te starten met sporten. Ook voor jou, beginnende sporter. Als je nog niet bekend bent met work-outs en/of groepslessen in de sportschool of hardloopsessies in het park, let dan op. Hier volgen dé tips waarmee jouw sportieve start ook het startschot is voor een sportief jaar!

Veel mensen beginnen enthousiast aan hun trainingen, maar als ze na anderhalve maand geen resultaat zien, stoppen ze er alweer mee. Terwijl het juist belangrijk is om rustig aan te starten. Zo kun je mentaal wennen aan die lichaamsbeweging die je nu (dagelijks?) in je schema inpast.

1

Begin klein

Bouw je trainingen rustig op, loop niet meteen te hard van stapel. Meer oefeningen gedurende de dag doen, werkt voor nu beter dan elke dag een half uur trainen. Zo geef je het bewegen geleidelijk aan een plekje in je dagelijkse routine.

2

Plan je work-outs in

Zorg dat je trainingen naadloos in je dagelijkse schema passen. Dus dat je je niet in tien bochten hoeft te wringen om te kunnen gaan trainen, want dan gaat ‘t sowieso niet werken. Noteer de sportafspraken liefst ook in je agenda, dan voelen ze meer als een echte afspraak. En die zeg je ook niet om het minste of geringste af, toch?

Bron: iStock
3

Investeer in je outfit

Je hebt een joggingbroek (die waarmee je altijd op de bank ligt) en een shirt moet ook wel te vinden zijn. En die gympen van een paar jaar terug, daar kun je vast mee sporten. Stop! Ho! Dit kan dus echt niet. Ga de stad in (of internet op) en shop een te gekke sportoutfit voor jezelf, eentje waar je je meteen lekker in voelt. En koop schoenen waar je een tijdje op vooruit kunt. Daar krijg je geen spijt van.

4

Zorg dat je ook echt gáát

Leg de avond van tevoren je tas klaar met daarin alles wat je nodig hebt: sportkleren, gympen, handdoek, bidon, noem maar op. Voor een beginnende sporter is niets zo gevaarlijk als het moment voordat je het huis gaat verlaten. Het is nu zó verleidelijk om in je dagelijkse routine terug te vallen (op de bank te ploffen bijvoorbeeld?), dat je echt even moet bedenken waarom je dit ook alweer doet.

5

Neem, als het kan, een personal trainer

Bron: iStock

Als jij iemand bent die hulp nodig heeft om gemotiveerd te worden/blijven, dan is een personal trainer perfect voor jou. Zo helpt het al dat er iemand bij je is die precies weet wat je moet doen om fit te worden. Maar het scheelt ook dat je diegene betaalt voor haar/zijn diensten: opgeven hoort dan niet echt tot de mogelijkheden.

6

Regel een trainingsmaatje

Behoort een personal trainer niet tot jouw (financiële) mogelijkheden? Geen probleem. Haal een vriendin of vriend over om met je te gaan sporten. Zorg wel dat jullie ongeveer hetzelfde niveau hebben, dan heb je niet het gevoel dat je de ander ophoudt (bij hardlopen, maar ook in de sportschool). Bovendien kan de één de ander overhalen om te gaan als die een keer geen zin heeft. Ook een idee: neem samen een personal trainer. Da’s makkelijker te bekostigen én zo worden jullie toch getraind door een kundig iemand.

7

Betrek je gezin erbij

Bron: iStock

Ga hardlopen terwijl je dochter naast je fietst. Ga naar een park of bos met losse (functionerende) krachttrainingstoestellen en laat je kinderen hun eigen spel creëren. Jij kunt hierna je oefeningen weer afstrepen. Ga elke zondagochtend hardlopen met je dochter/zoon en geef jullie op voor de plaatselijke 5 kilometerloop. Niets leukers dan samen met je kind je doelen te behalen.

8

Muziek! Muziek! Muziek!

Het is wetenschappelijk bewezen: we presteren beter als we muziek op onze oren hebben. En geef toe: het is ook veel leuker om je in het zweet te werken met je favoriete muziek erbij. Daarnaast kan volgens dit artikel in de Volkskrant muziek ons afleiden van de uitputting die met sporten gepaard gaat. Ons brein verliest zich dan een beetje in de klanken die via je oren binnenkomen. Het gevolg: de signalen die onze vermoeide benen naar boven sturen, gaan wat meer langs ons heen.

Bron: iStock
9

Bereid jezelf voor op verveling

Hoewel veel mensen lol halen uit het trainen in de sportschool, is er ook een grote groep die het trainen an sich eigenlijk maar saai vindt. Zorg er dus voor dat je ook nog iets anders doet om je gedachten af te leiden. Als muziek dat niet (genoeg) doet voor jou, denk dan aan: op de loopband je favoriete tv-programma kijken, op de crosstrainer een tijdschrift lezen, op de hometrainer je e-reader mee.

10

Start met cardio

Het eerste wat je moet doen als je fit wil worden, is je hartslag verhogen. Dus als je naar de sportschool gaat, ga dan eerst op de loopband, hometrainer, roeimachine of crosstrainer. En daarna pas naar de krachttrainingsapparaten voor specifieke lichaamsdelen/spiergroepen. Laat je vooral ook goed voorlichten op de sportschool: de begeleiders daar maken desgewenst een schema voor je (denk er wel aan dat je na een week of 8 je schema weer laat aanpassen).

En verder is het vooral belangrijk dat je vastberaden blijft en dat je geduld hebt. Zonder geduld kom je niet ver. Onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat het voor de meeste mensen gemiddeld zes weken duurt voordat ze hun nieuwe trainingen hebben ingepast in hun dagelijkse schema.

Heb jij ook nog goede tips voor beginnende sporters? Of kun je nog wel wat meer motivatie gebruiken? Praat mee op Famme’s Facebook.


Zie je nu nog echt niet in hóe je dat sporten in je drukke schema gaat inpassen? Lees dan even dit.>

Meer leuke content? Like ons op Facebook