10 tips voor thuiswerkers

Els van Asseldonk 28 apr 2014 Body

Stel je voor: in je pyjama je kinderen klaar maken voor school, nog even koffie zetten, de krant lezen en om 09.00 stipt schuif je achter je computer om aan het werk te gaan. Steeds meer vrouwen werken vanuit huis.

Fijn, want volgens onderzoek zijn werknemers die regelmatig thuis werken blijer met hun werk en hebben minder discussies met familieleden. Maar wij weten als geen ander: thuis werken is niet altijd makkelijk. Het betekend dat je zal moeten leren om je tijd te managen en je werk en thuisleven (zoals de was, voor je kinderen zorgen) moet balanceren.

Voordat je je kantoor vaarwel zegt, bedenk even of het überhaupt iets voor je is. Thuis werken vraagt om veel zelfdiscipline en motivatie om het zelfde resultaat te boeken als niemand in de buurt is. Hieronder tien tips voor thuiswerkers. En die heb ik inderdaad geschreven vanuit, jawel, huis.

1. Maak een duidelijke werkruimte als je thuis werkt

Gebruik deze plek alléén voor je werk. En nee, de bank is niet echt een goede werkplek. Voor je het weet ben je om twee uur ‘s middags Dr. Phil aan het kijken.

2. Maak een schema

En laat je familie en vrienden weten wanneer je werkt en dat je op die tijdstippen niet bereikbaar bent voor gezellige telefoongesprekken of boodschappen doen.

452416347

3. Blijf professioneel

Het is lastig om iemand serieus te nemen als de hond op de achtergrond staat te blaffen tijdens een belletje met je baas of klant.

4. Werk samen met iemand

Door iemand anders in de buurt te hebben die ook aan het werk is, houd je elkaar gemotiveerd.

5. Verander van locatie

Komen de muren op je af? Ga dan met je laptop naar een café. Een nieuwe setting motiveert je misschien om meer taken af te krijgen.

6. Check je e-mail en social media op vaste tijden

Hoe verleidelijk die Facebook-notificaties ook zijn, spreek met jezelf vaste tijden af waarop je je mail checkt en snel even Facebook checkt. Voor je het weet ben je de hele dag kwijt aan onbelangrijke e-mail beantwoorden en te kijken hoe de vakantie van een vriendin was.

458916695

7. Neem pauze!

Onderzoek zegt dat korte pauzes tijdens het computeren je productiviteit boosten. Af en toe een stukje lopen doet wonderen.

8. Vergeet niet naar buiten te gaan en met mensen te praten

Dag en nacht in je eentje thuis werken is voor niemand gezond. Ga af en toe naar buiten om wat te socializen. Als is het maar met de kassajuffrouw.

9. Zorg voor water bij je bureau, maar NIET voor eten

Waarschijnlijk heb je het zelf wel eens mee gemaakt: je bent zo druk bezig dat je totaal niet door hebt dat je een complete zak chips hebt weggewerkt. Houd het dus gewoon bij water of zet een pot thee.

10. Maak je gezondheid een prioriteit

Gebruik thuiswerken niet als een excuus om minder te slapen of niet te gaan sporten (er ligt altijd werk op je te wachten). Wie niet gezond is, is een stuk minder productief!

Reageer op artikel:
10 tips voor thuiswerkers
Sluiten