10 x eten waar je mogelijk beter van slaapt

Slechte in- en doorslapers: hier is jullie nieuwe weekmenu

Body & beauty

Wie mij kent, weet dat ik een slechte slaper ben. Hoewel ik er meerdere theorieën over heb waarom dat zo is, komen zaken als ‘geboren piekeraar’, ‘lichte ADHD-trekken’ en ‘de tijd dat ik in China werkte en elke nacht met m’n vriendje in Nederland zat te skypen’ daar zeker in voor.

Kom bij mij niet meer aan met mindfulness-oefeningen, Feng Shui-muziek, lauwzachte venkelthee en Turkse stoombaden die ik vóór het slapen gaan moet praktiseren. Wat heerlijk dat het voor andere mensen wel werkt, maar ik slaap er geen snars beter van.

En toch: lijstjes als deze bieden een sprankje hoop, want kennelijk zijn er bepaalde etenswaren waardoor je beter slaapt. Baat het niet, dan slaapt het niet. Of zoiets.

1

Een hard gekookt ei (of iets anders met veel proteïne)

Kijk, daarom wil ik dit soort dingen niet lezen – want dan wordt bevestigd dat het eten chocola, koekjes en andere zalige zoetigheden voor het slapen gaan je uit je slaap houden. Een ‘betere’ doorslaap-snack is er eentje met veel proteïne, zoals een hardgekookt ei, kaas of noten. Ben je mooi klaar mee.

Bron: Bayse
2

Miso soup

Het is me niet helemaal duidelijk of je dit per se vlak voor het slapen gaan moet eten (drinken), maar feit is dat er in de Japanse bouillonachtige substantie die miso-soep is, aminozuren zitten. Wat zeg je? Nou, dingen die je productie van melatonine verhogen – de natuurlijke hormonen waar je hersenen (en jij dus) moe van worden, en beter van slapen.

3

Bananen

Met dank aan de hoeveelheid magnesium en potassium die in bananen zitten, waardoor eventuele gespannen of overstretchte spieren kunnen ontspannen (kan iemand me dan uitleggen waarom ik altijd voor het rennen een banaan eet?). Daarnaast zit er tryptofaan in bananen, waardoor serotonine en melatonine aangemaakt wordt. En zoals we hierboven lazen is dat zo lekker kalmerend voor ons brein. Tryptofaan zit ook in chocola, dus ik zie mogelijkheden.

4

Cornflakes

Alle voedingswaren die tryptofaan bezitten, verzamelt u. En gewillig sluit een bakje havermout in de rij aan. In combinatie met een flinke scheut melk (proteïne! proteïne!) is dit een prima slaapverwekkend hapje. Gaarne dan wel de volkoren variant met zo min mogelijk suiker, uiteraard.

5

Zuivel

Vanaf de melk om de cornflakes te doen ‘smelten’ is het een makkelijk bruggetje naar het volgende gerecht op de kaart: zuivel. Naast dat lastige woord met een t (tryptofaan dus) is calcium ook een ‘go’ voor zijn die graag willen slapen. Calcium vermindert stress en stabiliseert je zenuwstelsel. Dank u.

6

Pap

Tja, je moet je dagelijkse maaltijden misschien wat aanpassen (pap en cornflakes als after dinner snack?), maar ook dit ‘ontbijt’ heeft, indien ‘s avonds genuttigd, een positieve invloed op slechte slapers. Daarvoor mag je de calcium, magnesium, fosfor en potassium in de pap bedanken: stuk voor stuk voedingsstoffen waarvan bekend is dat ze slaap bevorderen.

7

Thee (kamomillethee of groene)

Hè, gelukkig, dus toch. Die groene thee moet trouwens wel decaf zijn. Ik drink persoonlijk liever niet meer dan (max) twee koppen, anders moet ik er ‘s nachts onherroepelijk uit om te plassen.

8

Edamame bonen

Vooral voor vrouwen in de menopauze schijnen deze bonen – licht gezouten en in sojasaus gesprenkeld – goed te zijn tegen vervelende opvliegers die je uit je slaap kunnen houden.

9

Kersen

Mooi, die kun je mooi over je pap (#6) of cornflakes (#4) draperen. Liefst de zure variant, want die schijnen op natuurlijke wijze tot een melatonine-boost te leiden, maar gedroogde of bevroren mogen ook. Over hoeveel je er dan precies van nodig heb, zijn de geleerden het nog niet eens, maar over het algemeen is een glas verse kersensap (tip: maak er een smoothie van – dan heb je de zuivel er ook meteen bij in) of een handjevol genoeg voor een nacht zorgeloos slapen. Zeggen ze.

10

Amandelen

Oude(re) mensen knabbelen graag amandelen omdat ze zouden helpen tegen geheugenverlies. Vanuit die gedachte – en ook omdat ik ze superlekker vind – eet ik vrijwel elke dag een bakje; je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het beschermen van je hersenen, is mijn motto. Toch opvallend dat ik daardoor niet als een roos slaap, want schijnbaar zijn amandelen daar óók goed voor. Van de magnesium ontspannen je spieren en de proteïnen doen de rest (lees: je bloedsuikerspiegel op peil houden). Liefst een onsje voor het slapengaan.

Welke etenswaren helpen jou? Reageer op Facebook!>

Wist je trouwens dat naakt slapen ook helpt? >

Meer leuke content? Like ons op Facebook