11 goede voornemens die alle moeders hebben gemaakt (en weer gebroken)

Persoonlijk

Moet je nu wel of geen goede voornemens maken. Iedereen is er vol van, voor- of tegenstander. Persoonlijk vindt Fammes Muriel het een leuke traditie en ze maakt zich dan ook geen enkele illusie dat ze ze allemaal gaat volhouden. Want moeders en goede voornemens is als tegen een kleuter zeggen met een pot snoep voor zijn neus dat hij er een half uur niet aan mag komen… Je houdt ‘t nooit vol!

Elk jaar maak ik, véél te laat, mijn goede voornemens. Meestal al dik in januari, op de grens van of je nog gelukkig nieuw jaar mag zeggen of niet, schrijf ik op een lijstje mijn doelen voor het komend jaar. Dat ik er een flink aantal (zo niet allemaal) al binnen de maand weer breek is onderdeel van het ritueel dat hoort bij het nieuwe jaar starten.

Zo kom ik naast afvallen, meer sporten en meer tijd voor mezelf maken tot de volgende hopeloze lijst. Herkenbaar lijstje?

1

Vaker douchen

Ja, vroegah, toen ik nog alleen maar verantwoordelijk was voor mezelf genoot ik uren van badder- en douchesessies. Het badderen heb ik maar een beetje opgegeven, maar het douchen nog niet. Als de wekker (lees, een kind dat op mijn buik springt en roept, ‘wakker, mamaaa’) gaat om zes uur, in de ochtend ja, begint het festijn. Honger hebben ze, als vogeltjes die piepend uit het nest hun keeltjes opengooien. ‘Voed mij’ klinkt het hard en hoog. En dus ga je aan de slag. Vind dan nog maar eens de tijd om te douchen tussen de ochtendspits door. Dat moet anders. Voor zessen opstaan gaat hem niet worden, dus zullen ze moeten wachten. Of zal ik toch nog maar een keer die goede deo spuiten?

2

Minder schreeuwen (tegen de kinderen)

Al was het maar omdat je vanzelf terugkrijgt wat je doet. En ook omdat ik het oerstom vind en een mega zwaktebod. Dus heb ik het boek How2talk2Kids gekocht. Want wel ebooks kopen over management en online marketing en fijne thrillers voor in bed, maar geen moeite nemen om me te verdiepen in de psychologie van het opvoeden. Ik schaam me soms voor mijn gemakzucht en idee dat het allemaal wel vanzelf zal gaan. Dus als er één is die ik ga volhouden dan is het deze wel.

3

Minder met mijn ogen rollen (richting de man)

Niet omdat ik dat zelf niet meer wil, maar omdat het een averechts effect heeft, heb ik gemerkt.

4

Minder vergeetachtig zijn

Ehhh, wat wilde ik hierover zeggen…

5

Elke dag ontbijten

Een yoghurt granola, een spelt sandwich met marmite. Op voedsel functioneer ik een stuk beter. Nu doet mijn tweede of derde latte macchiato vaak dienst als ontbijt. Gevolg de hongerklop doet zijn entree aan het einde van de dag, want de lunch heeft het gat van de ochtend lang niet kunnen dichten. Gevolg snaaien snaaien snaaien. En het dan nog gek vinden dat je niet snapt hoe die kilo’s eraan komen. De eerste dagen in het nieuwe jaar zijn goed gegaan. Nu volhouden.

6

Me opmaken voor ik de deur uitga (ik ben wel 40+)

Ik kan het niet uitstaan dat ik niet even tien minuten de tijd neem om ten minste mijn eyeliner op te doen, wat bb cream en snel poedertje en een lichte lipstick. Ik voel me zo veel beter en letterlijk al mijn collega’s bij het online mediabedrijf (die minstens meer dan een decennium jonger zijn) komen opgemaakt het pand binnen. Dan kan ik ten minste toch ook wel wat doen met mijn forty something

7

Meer me-time inbouwen (zonder het woord me-time te gebruiken)

‘Wat heb je nodig?’ heeft de man me diverse malen gevraagd het afgelopen jaar. ‘Me-time?’ En dan schouderophalend zeggen dat als ik tijd voor mezelf nodig heb, ik die moet inplannen. De neiging om heel boos te worden bestaat, maar het is een kwestie van zelf prioriteren en die tijd inplannen en blokken in mijn agenda. Als ware het een doktersafspraak of belangrijke meeting op werk. Die sla je ook niet over. Maar dan dit jaar zonder het woord me-time want het is toch ook gewoon een gruwelwoord.

8

Het boek ‘Opgeruimd’ nu echt lezen (en een Kondo-adept worden)

Hij staat al weken op mijn Kobo ereader, alleen was ik het snoertje kwijt om ‘m op te laden. Die ligt namelijk niet in de kast bij de snoertjes, maar ergens op een niet Kondo-waardige plek. Combineer een mijn chaotische niet planmatige karakter met punt 4 en je kunt een beetje inschatten hoe mijn huis eruit ziet.

9

Mijn telefoon vaker wegleggen en offline zijn

Het is een verslaving, het is een verslaving, het is een verslaving. Ze zouden werkelijk AA meetings voor smartphone verkleving in het leven moeten roepen. Als m’n mobiel kwijt is (wat heel vaak gebeurt, zie maar weer #4) krijg ik echt ontwenningsverschijnselen en ga ik zenuwachtig heen en weer lopen op zoek naar het ding. Maar als ik dan een avond zonder ben voelt dat zo lekker. Loslaten. Als je al je goud in huis hebt zitten is er geen enkele reden om niet disconnected te zijn.

10

Als iemand vraagt ‘hoe is ‘t?’ niet meer zeggen ‘ja, druk!’

Wishful thinking en nu al geschonden. Als iemand me nu vraagt ‘hoe is ‘t’, antwoord ik met ‘ik ga niet zeggen dat ik het druk heb.’ Waarmee alles gezegd is.

11

Op thuiswerk dagen me ‘normaal’ aankleden

Al was het alleen maar omdat het toch fijner voelt om in een office waardige outfit achter je computer te zitten en je ook makkelijker een ommetje maakt. Frisse neus, even uit die laptop in de natuur.

Merk jij ook dat het als moeder extra moeilijk is om goede voornemens te houden of moet ik mezelf bij de kladden vatten en gewoon meer structuur aanbrengen en doen? Adviezen graag richting onze Facebook!

Zelfs peuters maken goede voornemens, dat zier er ongeveer zo uit.

Meer leuke content? Like ons op Facebook