11 redenen waarom je die natte haren dus wel moet trotseren

Als er één sport is waar je een geweldige conditie en prachtig lijf van krijgt dan is het zwemmen. Je moet wel die drempel even over van de natte haren, het omkleden in badpak en de eventuele kou, maar het is het dubbel en dwars waard. Famme’s Muriel was ooit een fervent hardloper en teamsporter, tot ze ontdekte dat zwemmen veel beter voor haar is.

In mijn begin jaren als dertiger werd er een milde vorm van reuma bij mij geconstateerd. Ik zeg speciaal mild, omdat ik om me heen heb gezien dat het een ziekte is die heel erg veel schade aanricht en enorm pijn doet. Ik kan er heel goed mee leven, ook al ben ik heel verdrietig geweest dat ik afscheid van hardlopen moest nemen.

De snelle baan?

Het geluk is dat ik daardoor het zwemmen ontdekte. In 2012 zwom ik de Amsterdam Cityswim voor ALS in een belabberde tijd (wel in een speciaal daarvoor aangeschaft sportersbadpak en wetsuit), ver achter (toen nog prinses) Maxima. Maar dat mocht de pret niet drukken. Snel daarna verhuisden we ons hele gezin naar Zuid Afrika, waar ik praktisch naast een sportschool met groot zwembad ging wonen.

Girl, you need to get your swimgear straight!

Als een nuchtere, maar zelfverzekerde, Hollandse dook ik overmoedig in een snelle baan van de zwemles, om erachter te komen dat ik van alle zeven banen de slechtste van de slechtste baan was. Vijf banen terug dus. Fitte oma’s van dik in de zestig zwommen mij met gemak voorbij. ‘Girl, you need to get your swimgear straight!’ werd mij verteld. Daar leerde ik echt zwemmen en gebruik maken van alle mogelijkheden in het bad. Ik kocht van een van de dames met een connectie bij Speedo achtereenvolgens: een zwembril (die niet je ogen tot platgedrukte dopjes knelt), een pull buoy, kickboard, zwemvinnen, en power paddles. Ik kreeg voor het eerst echt de vrije slag, alias de borstcrawl onder de knie en ik was verkocht!

Tijdens mijn vele zwemkilometers leerde ik met elke slag (of het nu de borstcrawl, schoolslag of rugslag was) meer over de voordelen van zwemmen.

[STAP stap=”1″]

De beste totale workout

Zwemmen is een full body workout. Het bevordert spierkracht in je armen, benen, buik en rug. Het is dus een duursport én een krachtsport ineen. Persoonlijk houd ik niet van aan de gewichten hangen in de sportschool, maar ik hou wel van het effect. En dat is met zwemmen kat in het bakje. Of twee katten dus!

[STAP stap=”2″]

Prachtige countouren

Op een bepaald moment zwom ik drie keer in de week. Gevolg: mooie gespierde lijnen in mijn (boven)armen. Ik weet nog dat ik zo trots was als een pauw en een body selfie op Facebook zette om aan al mijn vrienden te showen. In die tijd was ik met gemak en zonder te lijnen acht kilo afgevallen. En ik zat letterlijk en figuurlijk goed in mijn vel.

[STAP stap=”3″]

Weinig blessureleed

Omdat water je bijna gewichtloos maakt, is de impact op je gewrichten 90% minder dan bij sporten op de grond. Met mijn reuma is dat geweldig, maar ook als je geen last hebt van je gewrichten is het goed voor je lijf en uithoudingsvermogen. Ik vergelijk het wel eens met toen ik een uur hardliep (pijn in mijn rug en last van mijn knieën). Na een half uur zwemmen bereik ik hetzelfde en heb ik nergens last van.

[STAP stap=”4″]

Grotere long capaciteit

Zuurstof is van groot belang tijdens het zwemmen. Je reguleert je ademhaling en leert in te ademen en na langer dan je gewend bent weer uit te ademen. Je inhaleert meer frisse lucht, door de teug die je neemt bij het inademen en je ademt meer dioxide uit door de kracht die je zet. Resultaat: een grotere long capaciteit en een lagere rust hartslag, lagere bloeddruk en een betere overall prestatie in je uithoudingsvermogen. Een sprintje trein kost je dus geen hartkloppingen meer.

[STAP stap=”5″]

Ook als je zwanger bent

Je kunt op elke leeftijd en in welke hoedanigheid dan ook zwemmen. Als je hoogzwanger bent of flink op leeftijd. Het heeft ook iets heel knus als je in de laatste baan de ouderen nog flink aan de bak ziet. Zwembril op, shape badbak aan. Goed, er wordt wat meer gekletst, maar de banen tellen gewoon door.

[STAP stap=”6″]

Pizza anyone?

Van het zwemmen verbrand je zoveel calorieën dat je zonder schuldgevoel je favoriete craving wel kan eten. Donkere chocola, een goeie pizza of een bord lekkere pasta? Het kan. Met dertig minuten doorzwemmen verbrand je al gauw 350 kcal. Red je het uur? Tel uit je winst.

[STAP stap=”7″]

Knappe zwemlijven

Op televisie zie je ze al voorbij komen en straks met de OS in Rio helemaal, maar ik kan je vertellen van dichtbij zijn ze nog indrukwekkender. De brede bovenlijven van de geoefende zwemmer… ik kijk er toch even van om. Begrijp me niet verkeerd ik ben meer dan blij met wat ik thuis heb, maar een zwemmer in gestroomlijnde Speedo is de moeite van het kijken waard.

[STAP stap=”8″]

Meditatie

Een met jezelf, focus op je slag en baan in baan uit. Adem in adem uit. Zwemmen is de perfecte meditatie. Je bent niet bezig met die paars-roze legging in je body pump klasje. Geen afleiding van grommende gewichts lifters in de sportschool. Je bent alleen met jezelf en het water. Door de nadruk op ademhaling en de juiste slagtechniek kom je in een flow die dicht bij meditatie komt.

[STAP stap=”9 “]

Vliegen en zweven

De gewichtloosheid komt het dichtst bij zelf vliegen. Een bekende quote is: ‘I cannot fly, but swimming is the next best thing. The water is my sky’. De vrijheid van het gewichtloze is heerlijk.

[STAP stap=”10″]

Outfits

De badpakken zijn steeds mooier en beter. Moest je vroeger nog genoegen nemen met een verchloord plat saai zwart badpak; nu heb je een hele serie badpakken waar je in gezien mag worden. De Speedo Fit lijn bijvoorbeeld is er speciaal op gemaakt om de optimale lijn van je lijf te volgen. Het zit comfortabel en de speciale stof zorgt ervoor dat het chloor je badpak niet snel aantast.

Extra
Speedo wil zwemmers helpen de beste zwembeleving en training te ervaren. Door speciale trainingsvideo’s tonen ze alle mogelijkheden met de hulpstukken die ik ook in Zuid Afrika kocht. Bij de Speedo Fit zwemkleding wordt rekening gehouden met een goede borst ondersteuning, spier ondersteuning en het bieden van de beste stroomlijning voor optimaal zwemresultaat. Klinkt professioneel en dat is het ook. Maar als je echt gaat zwemmen wil je niet anders. Met het Get Speedo Fit programma leer je je zwemtechnieken te verbeteren, lees je over alle voordelen van zwemmen en ontdek je alle mogelijkheden in het water met tools, tips & tricks.

Check ook eens de Speedo Facebook voor meer inspiratie

IN SAMENWERKING MET SPEEDO

Reageer op artikel:
11 redenen waarom je die natte haren dus wel moet trotseren
Sluiten