11 wetenschappelijke redenen om het sporten écht niet meer uit te stellen

Body & beauty

Dat we sporten uitstellen is eerder gewoonte dan uitzondering (wat wil je moeder zijnde). Ben je er nog niet van overtuigd dat ‘t nu hoog tijd is om die cirkel te doorbreken? Hopelijk trekken deze elf ijzersterke redenen je over de (eind)streep.

Volgens het Amerikaanse Center for Disease Control and Prevention hebben we minstens 2,5 uur cardiovasculaire training per week nodig en moeten we daarnaast nog twee dagen krachttraining doen. Keiharde cijfers, maar allemaal voor het goede doel. Klinkt best haalbaar toch?

1

Het verhoogt je libido

Sporten zorgt ervoor dat je hart sneller gaat pompen. Er zal dus ook extra bloed naar de geslachtsdelen stromen, met mogelijk als gevolg een toename van het seksueel verlangen. Bovendien komt er bij een flinke work out adrenaline vrij wat de waarnemingen van je zintuigen verhoogt.

2

Het vermindert stress

Sporten is een ontzettend goede anti-stress activiteit. Bij fysieke inspanning komen stofjes als dopamine, endorfine, serotonine en adrenaline vrij in de hersenen. En we weten allemaal: deze zorgen voor een gelukkig gevoel en je zult minder piekeren (hoera!).

3

Beter geheugen

Uit dit onderzoek blijkt dat aerobics training een positieve invloed heeft op het geheugen. Daarom is het vooral voor mensen op oudere leeftijd erg goed.

4

Het verbetert je slaapritme

Als je sport bouw je een (goede) conditie op (what’s new). En als je een goede conditie hebt, val je niet alleen sneller in slaap, maar zul je ook dieper slapen. En hoe dieper je slaapt, hoe meer je ‘oplaadt’.

5

Je krijgt sterkere botten

Krachttraining is niet alleen goed voor je spiermassa, maar ook zeker voor je botten. Tijdens de training werken onze spieren én botten tegen de zwaartekracht in en moeten we ons eigen lichaam en gewicht weer stabiliseren. Zodoende worden onze botten sterker. Op de lange termijn vermindert het ook de kans op osteoporose.

6

Het vermindert de kans op hart- en vaatziekten

Een te hoog cholesterolgehalte wordt al jaren in verband gebracht met hart- en vaatziekten. Cardio training vermindert juist de aanmaak van ‘slecht’ cholesterol.

7

Het verlaagt de kans op depressie

Dit heeft weer alles te maken met ons stressniveau dat door sporten dus flink omlaag gaat. En hoe minder stress, hoe minder aanmaak van het stresshormoon kynurenine. Dit stofje is een van de boosdoeners bij depressie.

8

Je kunt er een betere balans door krijgen

Door krachttraining worden je spieren sterker wat ervoor zorgt dat de kans op vallen en blessures vermindert.

9

Het kan je weerstand verhogen

Volgens dit onderzoek kan sporten de slechte bacteriën in de luchtwegen verwijderen of in elk geval verminderen. Hierdoor is de kans op verkoudheid en griep minder. Ook blijkt sporten de aanmaak van antilichamen en bloedcellen, die ziektes bestrijden, te verhogen.

10

Sporten is gelinkt aan een langer leven

Mensen die zeven uur per week actief bewegen, hebben 40% minder kans om te overlijden op jonge leeftijd dan degenen die maar dertig minuten per week sporten.

11

Het zorgt voor meer zelfvertrouwen

Een goede fysieke gezondheid gaat vaak hand in hand met mentale gezondheid. Door te sporten zul je lekkerder in je vel zitten. En uiteraard zal je lichaam (positief) veranderen, wat zeker niet verkeerd is voor een confidence boost.

Zó prop je sporten dus in een overvolle agenda! En dit is wat er gebeurt als je twee weken ‘even’ niet sport >