Ik wil lekker slapen! 11 gouden tips om een goeie nacht te hebben

Alvast welterusten...

Body & beauty

‘Wat wil je altijd nog een keer bereiken in je leven?’ vroeg mijn 12-jarige mij, en ik zei: ‘Viool leren spelen, en lekker slapen wanneer en zoa lang ik maar wil.’ Haal ook meer uit je nacht en val als een blok in slaap met deze 11 lekker slapen tips.

Een viool is zo gekocht. Genoeg vrije tijd om een gat in de dag te slapen, niet. Motivatie om op tijd naar bed te gaan, heb ik evenmin. En dus moet ik het hebben van die 6, 7 en sporadische 8 uur slaap die ik in een nacht kan pakken. Terwijl ik alleen nog maar denk aan echt lekker slapen.

Slapen is bittere noodzaak
Hoe beter de slaap, hoe gezonder je bent, hoe fijner je je voelt. ‘s Nachts reset je. Je kop en je lijf rusten uit. Slaap is essentieel. Dus laat de dwingende gedachte ‘ik MOET nu slapen want over 6 uur gaat de wekker al’ geen roet in ‘t eten gooien!

Hoe voorkom ik (en jij) de zoveelste slapeloze nacht? 11 gouden lekker slapen tips:

1. Lekker slapen zonder zorgen

Piekeren doe je overdag maar. Of denk, net als ik: ik lig in bed. Het is nacht. Ik kan er nu toch niets aan veranderen, morgen weer.

2. Maak nooit ruzie in bed!

Het is niet de plek, noch de tijd om nu in discussie te gaan. Dus als het wel zover komt: maak het goed! Nooit gaan slapen met ruzie. Punt.

3. Hang donkere gordijnen op

Geen streepje licht wil ik zien! Gebruik een oogmasker als je gordijnen hun werk niet doen.

4. Zoek de buitenlucht (-licht) op overdag

Hoe meer daglicht overdag, hoe beter je slaapt. Dus hup, dat kantoor uit. Die boterham eet je lekker op in de tuin.

5. Drink wel en niet…

Wel: thee, zonder cafeïne, met kamille of valeriaan. Niet: wijn, bier of andere alcoholhoudende dranken. Van alcohol wordt je gemakkelijker wakker in de nacht, en je weet: de kater komt later. Bam!

6. Nuttig minder koffie

Cafeïne blijft uren actief – vandaar dat het echt werkt om wakker te worden – dus beperk de inname. Zeker na het middaguur! Ik zeg: hou het bij twee kopjes in de ochtend.

7. Move that ass!

Wandel / fiets / sport iedere dag, en je zult merken dat je ‘s avonds veel beter in slaap valt. Zelf loop ik graag hard. In de ochtend. Overdag heb ik er profijt van, en in de avond is mijn lijf moe. Maar lekker moe. Dus luikjes toe.

8. Luchten die kamer

Zorg altijd voor frisse lucht in je slaapkamer. Raampje open. Vloer gedweild. Verwarming uit. Fris en koel. En dan naakt onder de deken. Voetjes buiten de deken. Helpt allemaal. Whoohoo!

9. Ban alle elektronica

‘De televisie hoort niet in de slaapkamer,’ hoorde ik Oprah ooit oreren. En ik onthield het. Want het werkte. Geen TV is immers: meer aandacht voor elkaar, en voor de rust. Beetje bingen is zo gebeurd, en in bed zou dat alleen maar nog langer doorgaan. Ook telefoons en tablets zijn een no go in het slaapvertrek. Schermen geven blauw licht af, waar je juist alert van wordt.

10. Mute alles en iedereen

Investeer in goeie oordoppen en voorkom dat je bij elk kraakje denkt dat er een inbreker is, en bij elk piepje naast het bed van je kleuter staat. Ook stoort het gesnurk van je bedpartner je niet langer.

11. …Ga op tijd slapen…

Een inkopper. Een dooddoener. Een waarheid als een koe. Maar doe het maar es! 22 uur. Gaan! En je weet: de uren voor middernacht tellen dubbel, dus pak ze.

Lees ook: Dit is waarom je minder goed slaapt als je ouder wordt!

Meer leuke content? Like ons op Facebook