12 x waarom koffie goed voor je is (hallelujah, ja je leest het goed)

Redactie 26 aug 2015 Eten

Wat nou meer kans op hartkwalen, je wordt er vrolijker van; je gaat er beter van presteren en je leeft langer. Koffie, iemand?

Ik ben een slechte slaper. Altijd al geweest. Mijn vrienden vinden het vrij normaal om mailtjes te krijgen met 02.35u als tijdstip van verzenden. Zakelijk stuur ik nooit mails uit tijdens die middernachtelijke werkuren – ik ben altijd bang dat werkgevers dan denken dat ik dronken zit te tikken. Klaarzetten en keurig de volgende ochtend om 8.45u versturen is het devies. Maar dat terzijde.

Coffee Morning
Wat nog meer essentieel is, is koffie. Geen liters, slechts een tweetal koppen. Meer niet, omdat ik denk dat ik daar vanavond dan nóg slechter van slaap. Iets over een vicieuze cirkel en zo. Laat ik nou toch dit weekend op een artikel stuiten waarin uitgebreid de voordelen van koffie de revue passeren. Dat je minder kans op ziektes hebt, er minder depressief van wordt en minder kans hebt om dood te gaan. Ja, het staat er echt. Lang verhaal kort: ik schenk zometeen m’n vierde in.

1. Koffie verhoogt je energielevel

Duh-uh. Met dank aan dat heerlijke stofje caffeïne – de meest geconsumeerde psycho-actieve substantie ter wereld.

2. Van koffie gaat je brein beter werken

De caffeïne wordt in je bloedbaan opgenomen en vanuit daar naar de hersenen gevoerd. Daar blokkeert ‘ie een remmende neurotransmitter (adenosine), waardoor andere neurotransmitters (zoals norepinephrine en dopamine) vrij baan krijgen. Volg je het nog? Ik ook niet helemaal. De kern van het betoog is dat koffie een aantal hersenfuncties verbetert, waaronder geheugen, gemoedstoestand, waakzaamheid, reactiesnelheid en algemene cognitieve functies.

470418481

3. Hallo anti-oxidanten

Koffie (de koffiebonen) bevat een klein leger aan anti-oxidanten en nuttige voedingsstoffen, zoals vitamine B2, B3 en B5; magnesium; manganese en potassium. Er zijn onderzoeken die uitwijzen dat mensen – die er doorgaans een normaal eetpatroon op nahouden – meer anti-oxidanten halen uit hun dagelijkse koffie-inname, dan uit groenten en fruit.

4. Koffie helpt bij het verbranden van vet

Caffeïne zit vrijwel in elk supplement dat je helpt vet te verbranden. En ook al zijn er (gerede) twijfels bij de effectiviteit van legio van die supplementen; feit is dat caffeïne één van de weinige natuurlijke substanties is die de verbranding van vet versterken. Je metabolismesnelheid krijgt onder invloed van caffeïne een duwtje (oplopend tot 30% sneller). Het exacte percentage is afhankelijk van het postuur van de koffiedrinker.

5. Betere fysieke prestaties

Heb je over een half uur een lesje spinning waar je compleet de fut niet voor hebt? Bestel een dubbele espresso en magic is made. Althans: adrenaline. Caffeïne zorgt ervoor dat je ‘fight/flight’ hormonen (epinephrine) een boost krijgen, waarmee je jezelf klaarstoomt voor een intensieve, fysieke inspanning.

6. Minder risico op ziektes en aandoeningen

Zoals op diabetes type 2, de meest voorkomende soort diabetes. Om een nog niet verklaarbare reden hebben koffiedrinkers significant minder kans om deze vorm van diabetes te ontwikkelen (oplopend tot 50% minder kans, volgens onderzoeken).

7. Kan risico op Alzheimer en Parkinson verkleinen

Hoewel er helaas (nog?) geen medicijn tegen Alzeheimer ontwikkeld is, is de wetenschap inmiddels wel zo ver dat ze weten dat er een aantal dingen is die het helpen voorkomen. Zoals een gezonde en sportieve levensstijl, maar ook de inname van caffeïne. Sommige onderzoekers zeggen zelfs dat mensen die koffie drinken tot 65% minder kans op Alzheimer hebben dan zij die geen koffie drinken. Voor Parkinson geldt een verminderde kans van 30-60%, aldus onderzoek.

8. Koffie is goed voor je lever

Ah, je lever, die het af en toe onder genot van de nodige alcoholische versnaperingen flink te verduren krijgt. Nou, die wordt dus blij van koffie. Het helpt namelijk levercirrose (verschrompeling van de lever) te voorkomen. Onderzoek wijst uit dat je, als je vier of meer koppen koffie per dag drinkt, de kans op cirrose met maximaal 80% afneemt.

kazuki-yamamoto-3d-latte-12

9. Van koffie word je vrolijker (lees: minder down)

Uit onderzoek van Harvard (2011) blijkt dat vrouwen die (minimaal) vier koppen koffie per dag drinken, 20% minder kans lopen om depressief te worden. Helemaal als je ze zo geserveerd krijgt.

10. Minder risico op darm- en leverkanker

Er zijn wetenschappelijke onderzoeken die claimen dat koffie de mens beschermt tegen darm- en leverkanker. Leverkanker is de derde meest dodelijke kanker (waar het grootste aantal mensen wereldwijd aan overlijdt); darmkanker staat in dat lijstje op de vierde plek. Onderzoeken laten zien dat koffiedrinkers 40% minder kans op leverkanker hebben, en 15% minder kans op darmkanker. Het gaat ook hier om minimaal vier koppen koffie per dag.

11. Er is geen verband tussen caffeïne en hartaandoeningen

In tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt, zeggen verschillende onderzoeken dat er geen causaal verband is tussen het drinken van koffie en hartaandoeningen. Dat caffeïne de bloeddruk verhoogt is een feit, maar als je een regelmatige koffiedrinker bent, verdwijnen eventuele schommelingen (verhoging) na verloop van tijd. Met als uitzondering mensen die standaard een hoge bloeddruk hebben. Plus: er is een aantal onderzoeken dat beweert dat mensen die koffie drinken juist minder kans op een hartkwaal hebben, evenals minder kans op een beroerte (20%).

12. Je gaat er langer van leven

Om de lofzang op caffeïne in stijl af te sluiten, hier komt de uitsmijter: met koffie word je ouder. Het klinkt als een simpele formule: koffie = minder kans op ziekten = langer leven. Deze hogere wiskunde wordt ook wetenschappelijk onderschreven; er zijn recentelijk twee grote onderzoeken gedaan die ‘koffie drinken’ koppelden aan ‘ minder kans op sterfte’. Wat bleek? Koffiedrinkende mannen hadden volgens dit onderzoek 20% minder kans om dood te gaan; vrouwen die zich regelmatig tegoed doen aan koffie hadden zelfs 26% minder kans.

Komt dat even mooi uit! Op deze 18 momenten is koffie namelijk echt de enige oplossing.

Reageer op artikel:
12 x waarom koffie goed voor je is (hallelujah, ja je leest het goed)
Sluiten