13 handige tips voor het maken van smoothies

Wij zijn fan!

Culinair

Er gaat niets boven een verkoelende, verse en fruitige smoothie als ontbijt of na het sporten. Maar hoe maak je die?

Ik heb deze maand om precies te zijn drie blenders cadeau gegeven. Simpelweg omdat mijn beste vrienden (toegegeven: health freaks) nog graag ‘een goeie’ wilde. Ik begreep eigenlijk niet zo goed waarom (als niet-health freak), totdat ik een ‘goeie’ blender in de aanbieding zag bij de supermarkt en ik toch wel moest concluderen dat ik véél te weinig fruit eet. Twee weken later moet ik toegeven dat ik verslaafd ben aan mijn ochtendsmoothie. Iedere ochtend gooi ik weer wat ingrediënten in het apparaat en sta ik versteld van wat voor heerlijks ik in twee minuten in elkaar brouw om zeven uur ‘s morgens! Maak jij nooit smoothies? Probeer het eens!

Hieronder 13 goede hacks om het allemaal nóg makkelijker te maken of je op weg te helpen.

1. Ga voor bevroren

Easy does it! Zorg dat je altijd bevroren fruit in de vriezer hebt: frambozen, blauwe bessen, mango of zoete kersen… Je smoothie is meteen lekker koel en je hoeft niet moeilijk te doen (fruit schoonmaken, het fruit op tijd opeten). Heb je fruit wat te rijp wordt? Maak het schoon en stop het in de vriezer.

2. Vergeet de pitcher

Bij mijn blender kreeg ik, naast een glazen pitcher, een plastic beker die je op de blender kunt draaien. Ideaal! Ze mix je de smoothie meteen in de beker en neemt hem makkelijk mee (én het scheelt weer afwas).

3. Ga voor groen

Niet gek op groente of eet je het simpelweg te weinig? Stop dan eens wat spinazie, bloemkool of broccoli in je blender. Er zijn talloze ‘groene smoothie’ recepten te vinden die erg lekker zijn! Kies er eentje met appel, honing of fruitsap om de bittere smaak van de groente te neutraliseren. Hier een lekker receptje van Bluebelle >

4. It’s bananas!

Bananen zijn erg makkelijk om in je smoothie te verwerken. Heb je een lading in huis gehaald, maar geen tijd om ze allemaal op te eten? Maak de rijpe bananen schoon, snijdt ze in plakjes en vries ze in kleine porties in. Deze smoothie met banaan en mango is erg lekker >

5. Voeg vezels toe

Begin de dag extra goed met veel vezels (of als je smoothie simpelweg te dun is) met wat toegevoegde havermout. Gebruik wel havermoutpoeder (te koop bij de supermarkt) om ervoor te zorgen dat je smoothie niet té veel textuur bevat en het lekker blijft om te drinken.

6. Maak er eentje voor na het sporten

Laat je spieren goed herstellen na een work-out en voeg wat proteïnepoeder toe aan je smoothie!

7. Liever iets romiger?

Naast banaan zorgt avocado ook voor een lekkere romige smoothie.

8. Experimenteer!

Dit vind ik het leuke aan de blender: ieder ochtend maak ik weer iets anders. Wees niet bang om de experimenteren. Ja, ook rode biet, wortel, peterselie, speculaaskruiden, kaneel of gember kan. Geen inspiratie? 6 smoothies die je kinderen ook lekker vinden >

9. Bescherm je bladen

Je ingrediënten er in de verkeerde volgorde in doen is geen levensgroot probleem, maar het goed doen zorgt er wel voor dat je blender langer meegaat. Begin met de yoghurt, dan het zachte fruit, groente, de hardere daarbovenop en ijs als laatste. Zo kunnen de messen makkelijker door het harde materiaal snijden.

10. Begin met de vloeistoffen

Doe je maar wat en gebruik je geen recept, begin dan altijd met maar een klein beetje melk, yoghurt of water. Dit kun je later altijd nog toevoegen als je drankje te dik is.

11. Begin rustig

Meteen standje full speed is nergens voor nodig. Begin met de laagste stand en zet hem hoger als het nodig is. Zo gaat de motor en de messen langer mee.

12. Maak ijsjes

Per ongeluk teveel smoothie gemaakt? Doe het in ijsvormpjes en zet het in de vriezer. Gezond en jij en de kinderen vinden het superlekker! Voor wie kinderen heeft die gek zijn op slush puppy: maak een gezonde home-made versie die niet bomvol suiker zit. Doe gewoon wat water, ijs en vruchtensap in de blender.

13. Niet meer boenen

Geen tijd om meteen het hele apparaat af te wassen? Zet het alvast in de week met wat water en zeep.

Heb jij goede tips of het allerlekkerste recept? Deel het hieronder!