13 redenen om nooit meer een marathon te rennen

Redactie 3 mei 2015 Mind

Omdat m’n vriend het al drie keer eerder deed. Omdat ik het ooit op een ‘Before I die…’ bord schreef (terwijl een vriendin meelas). Omdat ik er nou eenmaal van hou om mezelf af en toe aan een uitdaging te onderwerpen. En vooral ik heel graag een bijdrage wilde leveren aan een goed doel, maar daar zelf even niet de financiële middelen voor had.

En dus rende ik afgelopen weekend voor het eerst van mijn leven een marathon. Je weet wel: een hardloopparcours van 42,195km.

Het goede nieuws: ik haalde maar liefst 2000 euro op voor mijn goede doel (onderwijs en een medische ingreep voor de 1,5 jaar oude dochter van onze nanny)

Het minstens zo goede nieuws: de spierpijn achteraf viel enorm mee

Het neutrale nieuws: ik doe het niet per se volgende maand weer.

Tijdens het rennen bedacht ik waarom het eigenlijk gekkenwerk was wat ik aan het doen was. Hierom dus.

1. Een menselijk lichaam is er niet op gebouwd om 42 kilometer (aan één stuk) te rennen

Dat maakt een marathon rennen een fysieke uitdaging van jewelste, maar niet per se één waar je lichaam het mee eens is. Het verhaal gaat dat de Griekse bode die in 490 v Chr. de afstand van Marathon naar Athene aflegde, na het bereiken van Athene en het brengen van de boodschap rondom de winst van de Grieken op de Perzen, ter plekke dood neerviel. De reden: een zonnesteek.

De Amerikaanse Kelly Roberts nam selfies met knappe mannen om zichzelf te motiveren
De Amerikaanse Kelly Roberts nam selfies met knappe mannen om zichzelf te motiveren

2. Trainen voor een marathon kost enorm veel tijd

In plaats van ‘een uurtje rennen na het werk’, moet je ineens twee uur eerder opstaan of dat gezellige etentje afzeggen om regelmatig afstanden van 20-30k te kunnen trainen (2 à 3 uur rennen). Probeer dat maar eens te combineren met een baan, je gezin en iets wat op een sociaal leven lijkt.

3. Te weinig training = geen goed idee

Het lukt je niet om vaak (genoeg) te trainen, de datum komt steeds dichterbij, je probeert in té korte tijd té lange afstanden te rennen, je legt te veel druk op je lichaam: allemaal blessures waiting to happen. Denk bovendien niet dat je het ook maar een beetje naar je zin gaat hebben tijdens de marathon als je na 20km al die hoogst irritante ‘man met de hamer’ tegenkomt. Dan is het nog héél erg ver tot die finish.

4. Rennen is niet langer meer ontspannen en lekker, maar een verplicht nummer

‘Vandaag even niet hoor, ik ga morgen of overmorgen wel weer’. Helaas, dat gaat in de trainingsperiode voorafgaand aan de marathon niet op. Je moet. En dat dwangmatige kan je behoorlijk tegen gaan staan.

Kelly Roberts nam selfies met knappe mannen om zichzelf te motiveren
Hé, nog een knappe man tijdens de marathon!

5. Het doet pijn

Niet alleen je spieren, maar ook andere ledematen zoals je tepels, dijen en onder je oksels kan het flink gaan schuren. Au. Vaseline is het sleutelwoord. En zoogcompressen schijnen het werk ook aardig te doen.

6. ‘Hè lekker, doe mij maar een spaatje’

Het is verstandig om de weken voor de marathon geen alcohol te drinken. Dat is op zich geen wereldramp, maar bij vlagen wel verdomd ongezellig.

7. ‘Iemand zin in Italiaans vanavond?’

Daarop voortbordurend: de laatste weken betekende met mij uit eten gaan ‘een pastaatje eten bij de Italiaan’. Ook niet heel opbeurend voor de culinaire variatie.

8. Van een marathon rennen val je niet per se af

Als je denkt dat rennen de manier is om van je overtollige kilo’s af te komen: spaar je de moeite. Trainen voor een marathon staat niet per definitie gelijk aan gewichtsverlies. Dat heeft logischerwijs ook te maken met de extra koolhydraten die je tijdens de trainingsperiode dient te versmaden.

Kelly Roberts nam selfies met knappe mannen om zichzelf te motiveren
Je moet iets, hè?

9. Marathons zijn niet goed voor je immuunsysteem

Waar ‘gemiddeld’ sporten goed is voor je immuunsysteem (vooral tegen verkoudheid en griep), is ‘bovengemiddeld’ (lees: te veel) sporten dat niet. Onderzoek wijst uit dat vaak en lang trainen (zoals marathons) het immuunsysteem van renners compleet uitput. Het gevolg: tot zes keer zo veel kans op een infectie aan de luchtwegen, aldus een vooraanstaande Britse professor in de biochemie.

10. En niet voor je knieën

Hoewel wetenschappers het er niet unaniem over eens zijn, zijn de experts van mening dat rennen goed is voor je knieën. Rennen wel; een marathon (en de training daarvoor) niet. Zeker als je al eerder een knieblessure gehad hebt, kan een marathon deze weer doen opspelen – zelfs erger dan voorheen. Vooral voor voor de knieën van mensen die een aantal extra kilo’s met zich meedragen kan een marathon funest zijn. De manier waarop je je voeten neerzet, de afstand die je loopt, je snelheid en de ondergrond waarop je loopt, spelen daarnaast ook een rol.

11. En ook niet voor je hart

Feit: 1 op de 184.000 marathonrenners overlijdt aan de gevolgen van een hartstilstand na het rennen van de marathon. Als je een marathon gaat rennen maar daar fysiek niet fit genoeg voor bent, kan dit slecht voor je hart zijn. Die kan zo’n inspannende race namelijk helemaal niet aan. De schade hoeft niet blijvend te zijn, zo concludeert onderzoek, maar je kunt erna wel extra kwetsbaar blijven voor andere hartproblemen.

Kelly Roberts nam selfies met knappe mannen om zichzelf te motiveren
De knapste van de dag?

12. Er zijn marathons waar er maar heel weinig publiek langs de kant staat

Zo eentje rende ik er. Dan is het best wel pittig om het energieniveau continu hoog te houden, zeg maar. Dit voorkom je door een marathon in de grotere steden te rennen en veel vrienden en familie te vragen langs de weg te staan (en heel hard te juichen).

13. Last but not least: het gevoel als je over de finish komt…

Onbeschrijflijk. Onbetaalbaar. Overweldigend. Voldoening zoals je die zelden gevoeld hebt. Voor mij persoonlijk vergelijkbaar met het moment waarop ik bijna tien maanden geleden mocht stoppen met persen omdat ze er was. Ontlading. Ontroerend. En dat maakt reden #13 bij uitstek de reden waarom ik ongetwijfeld nog een keer in m’n leven een marathon zal rennen.

Heb jij ooit aan een hardloopwedstrijd meegedaan? Hoe beviel dat? Laat het ons weten op onze Facebook >

Wil jij ook (beginnen met) rennen? Bekijk dit lijstje met 11 runs speciaal voor vrouwen en trek je schoenen aan!

Reageer op artikel:
13 redenen om nooit meer een marathon te rennen
Sluiten