14 manieren om gratis (en minstens zo effectief) te ontspannen

Redactie 14 nov 2015 Body

Voor de goede orde – ik probeerde ze alledrie. Bij de mindfulness-cursus werd na een half uur vriendelijk doch dringend gevraagd of ik uit het zicht van mijn groepsgenoten kon gaan zitten omdat ze zenuwachtig werden van mijn gefrunnik; na twee lessen yoga zei de instructrice bemoedigend tegen me ‘dat yoga niet voor iedereen weggelegd was’ en dat mediteren en ik geen goede combinatie was, bleek toen het me onder geen beding lukte langer dan veertig seconden stil te zitten.

Oh ironie! Want juist iemand als ik heeft dus enorme behoefte aan fysieke en mentale ontspanning. En dus heb ik de afgelopen jaren uitvoerig onderzoek gedaan naar wat daarin werkt voor licht-neurotische types als ik.

Leuke bijkomstigheid: ze zijn nagenoeg allemaal gratis en overwegend allemaal à la minuut afroepbaar.

[STAP stap=”1″]

Puzzelen (legpuzzel)

Ik mag het van de vriend niet in het openbaar zeggen, maar je kan mij met weinig dingen blijer maken dan met een verse Van Haasteren-puzzel. Liefst eentje van 1500 stukjes, om me een tijdje zoet te houden.

puzzelen

Bron: flickr

[STAP stap=”2″]

In diezelfde categorie: sudoku, Zweedse puzzels, kruiswoordpuzzels

Toegegeven, dit is niet voor iedereen weggelegd, maar voor mij werkt het als een dubbele dosis betablokkers: leg me op een bank of bed met zo’n ding, en ik meld me een uur of twee later weer.

[STAP stap=”3″]

Rennen (wandelen mag ook)

Liefst in het bos, in je eentje, al dan niet met muziek op. Of het nou 15 minuten of anderhalf uur is maakt heel weinig uit, er gebeurt echt iets met je als je je fysiek inspant (namelijk dat je hoofd ervan ontspant).

[STAP stap=”4″]

Seks

… hoort daar onherroepelijk ook bij.

[STAP stap=”5″]

Sporten in het algemeen

Vanuit die gedachte valt eigenlijk elke sportieve activiteit hieronder, maar sommige dingen vereisen nou eenmaal iets meer voorbereiding (lid worden van een sportschool, een badpak kopen, een band plakken, een kano bouwen) en hebben het derhalve niet tot deze lijst geschopt.

tekenen

[STAP stap=”6″]

Zoenen

Indien à la minuut seksen niet tot de mogelijkheden behoort, is zoenen een alternatief met weliswaar een iets minder groot, maar desalniettemin wezenlijk effect. Met dank aan het hormoon oxytocine dat tijdens het zoenen vrijkomt, dat het stresshormoon cortisol bestrijdt.

[STAP stap=”7″]

Mandalas tekenen

‘Mandala’ betekent ‘wiel’ of ‘magische cirkel’ in het Sanskriet, de taal die in het oude Indië gesproken werd. Een mandala is een beeltenis die erom schreeuwt ingekleurd te worden. Dat op zich is al heerlijk therapeutisch, maar helemaal als je dit inkleuren ‘intuïtief’ doet. Dan laat je de keuze voor kleuren bepalen door je gevoel. Google-afbeeldingen, standje ‘groot’, printen en tekenen maar.

[STAP stap=”8″]

De kleurplaten van je dochter

… doet het doorgaans ook prima. Onder het mom van ‘Marijn wilde heel graag kleuren’ zit je heel ontspannen een uurtje samen aan de keukentafel te kleuren. Compleet met tong half uit je mond, net als zij. Als je dochter nogal zuinig is op haar kleurplaten, geen paniek: er is ook een kleurboek voor volwassenen.

in bad gaan

Bron: curet

[STAP stap=”9″]

In bad gaan

Ervanuitgaande dat er geen behoeftige kinderen zijn die dit verhinderen, kan een half uur onderdompelen in bad ook heel effectief zijn. In mijn ideale situatie komt daar een Linda in mijn rechterhand bij kijken. Met als kanttekening dat Linda best wel zwaar is om al die tijd omhoog te houden, terwijl het idee juist is dat je spieren zich in het water ontspannen.

[STAP stap=”10″]

Lezen

Dat brengt ons automatisch bij de medicinale werking van lezen. Of het nou om een Flair of de Happinez gaat, of je er liever een portie Tolstoj bij pakt mag je zelf bepalen. Maar uiteindelijk is lezen een prima manier om tot rust te komen.

[STAP stap=”11″]

Muziek luisteren

Lang leve Spotify.

eten

[STAP stap=”12″]

Chocola eten

Staat het er echt? Ja! Ze heten bèta-endorfinen, zitten in pure chocolade, staan bekend als ‘vrolijke stoffen’ en helpen ons met stress om te gaan. Voel je onrust opkomen? Loop naar de kast, pak er 40 gram pure chocola uit (meer mag best hoor, baat het niet dan schaadt het niet, toch?), zetel je op de bank en geniet ervan. Dokters advies.

[STAP stap=”13″]

Kauwgom helpt ook

Nah, liever chocola. Maar ook het kauwen van kauwgom schijnt goed te zijn tegen stress, doordat het de hoeveelheid cortisol (het stresshormoon dus) in je speeksel verlaagt. En ik maar denken dat al die voetbalcoaches op de bank zo zenuwachtig zaten te kauwen omdat ze allemaal rookten.

[STAP stap=”14″]

Een compleet seizoen Orange is the new Black/Divorce/Suits/Sex and the City/Homeland kijken

‘Lieverds, mama is er de komende 11,5 uur even niet.’

Culinair naschrift
Voor andere mensen schijnt koken ook ontspannend te werken, maar voor mij gaat die vlieger helaas niet op. Vindt de vriend trouwens ook erg jammer, maar dat terzijde. Schoonmaken en strijken vallen ook in de niet-voor-mij- categorie.

Wat is voor jou pure ontspanning (en wat niet)? Laat het weten op onze Facebook >

Nu jij heerlijk ontspannen bent, is je peuter aan de beurt! Hoe leer je je peuter te ontspannen? >

Reageer op artikel:
14 manieren om gratis (en minstens zo effectief) te ontspannen
Sluiten