15 communicatiefoutjes die iedereen wel eens maakt

Redactie 23 dec 2014 Mind

Communicatie kan ook behoorlijk lastig zijn, het verloopt via meer kanalen dan ooit. We appen, facebooken en twitteren er vrolijk op los, maar de ultieme vorm blijft toch wel het 1 op 1 gesprek. We blijven toch sociale dieren. Helaas maken veel mensen onnodige foutjes met soms grote gevolgen.

Dit zijn 15 veelgehoorde valkuilen waar we ons 1. bewust van moeten worden en waar we 2. met een grote boog omheen moeten lopen:

Communicatie5

1. Te weinig oogcontact

In een tijdperk waar de schermpjes je om de oren vliegen, begint oogcontact een vintage tintje te krijgen. Dat is doodzonde. Als jij het fijn vindt om aangekeken te worden, moet je diezelfde gunst ook een ander verlenen.

2. Te weinig herhalen

Vaak horen we het verhaal wel aan, maar haken we er niet voldoende op in. Of het nu komt door tijdgebrek of je eigen gedachtes (nr. 3), je gesprekspartner kan jouw input waarderen. Een kleine opmerking als ‘het komt er dus op neer dat…’ laat zien dat je goed hebt geluisterd.

3. Je eigen emoties laten overheersen

‘Zeg, jij bent zeker met het verkeerde been uit bed gestapt?’ Je omgeving weet vaak niet waarom je verdrietig of chagrijnig bent, maar reageer het niet af op anderen. We zijn natuurlijk mensen en geen robots, maar wees niet onredelijk tegen mensen die er buiten staan.

4. Te veel over jezelf praten

Oh man die zijn er veel: mensen die altijd over zichzelf beginnen. Ben jij gisteravond gezellig uiteten geweest, nou zij is deze week wel drie keer uiteten geweest. Eerst met haar man, toen met werk en daarna met haar gezin, je hebt zoveel details meegekregen dat het voelt alsof je er zelf bij was.

Communicatie2

5. Iemand’s karakter te snel beoordelen

Sommige mensen hebben nu eenmaal geen blad voor de mond. Dat kan in je nadeel werken, omdat de kans groter is dat iemand zich aan een rake opmerking stoort. Maar bombardeer die persoon niet meteen tot ‘arrogante kwast’ of ‘bemoeial’. Je kunt iemand op zijn woorden afrekenen, maar laat een psychologische analyse over aan professionals.

6. Je laten afleiden

We hadden het er al eerder over: technologie staat steeds vaker tussen ons in. Onze telefoon is inmiddels 24/7 verbonden, maar zijn wij dat ook? Zet je telefoon gewoon op stil als je weet dat elk toontje je afleidt.

7. Niet genoeg ‘wij’ gebruiken

Tipje voor mensen die wel eens woorden wisselen met hun partner. We hebben snel de neiging om in de ik-vorm te praten. ‘Ik wil het zo’ of ‘omdat ik het zeg’ rolt al snel over je lippen, maar is schadelijk voor het ‘wij-gevoel’. Zeg dan liever ‘we zouden het toch zo doen?’

8. Te snel conclusies trekken

Soms weet je al precies wat iemand gaat zeggen. Het is bij hem of haar altijd hetzelfde liedje. Toch kun je beter eerst naar het hele verhaal luisteren. Je weet maar nooit, toch? Het leven is onvoorspelbaar en je doet een ander tekort door dingen voor ze in te vullen.

Communicatie1

9. Iemand in de rede vallen

Eén van de grootste fouten op communicatiegebied. Waarom? Je aandacht voor de ander glijdt weg op het moment dat je bedenkt wat je wilt zeggen én je laat dit ook nog eens duidelijk merken. Nee, neem liever een korte pauze en begin dan pas met praten.

10. Het laatste woord willen hebben

Je voert discussies niet om ze te winnen, maar om iets op te lossen. Dit is een puntje dat veel mensen toch lijken te vergeten. Het ego neemt over (nr. 7) en je verliest langzaam het doel voor ogen.

11. Niet genoeg vragen stellen

Oké, ongevraagd doorvragen is niet zo netjes. Maar tijdens een gesprek een paar goede vragen stellen, toont aan dat je geïnteresseerd bent. Vergeet niet om na een persoonlijk gesprek later nog eens op het onderwerp terug te komen (nr. 15).

12. Niet open minded zijn

Een veelgemaakte fout. Of iemand nou een kind op z’n 18de of op z’n 38ste krijgt, wie zijn wij om daarover te oordelen? Ja, jij zou het misschien anders doen. Maar je weet nooit precies wat er in mensen omgaat.

communicatie3

13. Denken dat mensen gedachten kunnen lezen

Sommige mensen kunnen anderen goed aanvoelen, anderen totaal niet. Als jij tot de categorie ’empathische mensen’ behoort, is dat belangrijk om dit in je oren te knopen. Het kan je een hoop frustratie besparen.

14. Een slechte lichaamshouding

Oogcontact is één ding (nr. 1), een slechte lichaamshouding kan nog steeds roet in het eten gooien. Een geïnteresseerd persoon keert (onbewust) zijn lichaam naar je toe en leunt zelfs een beetje naar voren.

15. Ergens niet op terug komen

Soms heb je op werk of bij een vriendin net je hart gelucht. Voor jou een big deal, maar zodra het gesprek voorbij is het ook echt voorbij. Na verloop van tijd eens vragen ‘hoe gaat het nu met…?’ of ‘heb je nog nagedacht?’, komt de gesprekskwaliteit zeker ten goede.

Aan welke ‘communicatie-fout’ stoor jij je het meest?

Reageer op artikel:
15 communicatiefoutjes die iedereen wel eens maakt
Sluiten