16 redenen om nu écht te beginnen met hardlopen

Els van Asseldonk 6 feb 2014 Body

Geen zin, de kinderen willen ook nog aandacht of druk met werk. Wij snappen: soms heb je wel even andere dingen aan je hoofd dan sporten. Maar juist om dat hoofd leeg te maken is hardlopen zo fijn.
16 redenen om je sportschoenen vandaag nog aan te trekken:

Beter op werk

Flink hardlopen bevordert je bloedsomloop en daardoor krijg je meer zuurstof in je hersenen. Één plus één is twee: je zult merken dat je de rest van de dag helderder bent.

Meer zin in seks

Uit onderzoek blijkt dat wanneer je sport, je ook actiever wordt in bed. En, hardlopers zijn weer meer tevreden met hun lichaam (zie ook de volgende reden) wat ook weer goed is voor de goesting.

Happy body

Door te bewegen krijg je een positiever lichaamsbeeld en meer zelfvertrouwen. In plaats van te zien wat er allemaal mis mee is in jouw ogen, ga je zien wat je lichaam allemaal kan.

Goed voor je hart

Hardlopen verlaagt je bloeddruk, cholesterolgehalte en vermindert de kans op diabetes en aderverkalking.

Verminder menstruatiepijn

Uit onderzoek blijkt dat tijdens het sporten de stof endorfine vrij komt. Dit verzacht de pijn en geeft een euforisch gevoel. En nog beter: tijdens de laatste periode van je menstruatiecyclus verbrand je ietsje meer vet en heb je meer uithoudingsvermogen.

Betere zwangerschap

Sport je? Dan heb je minder kans op zwangerschapsdiabetes, bloedarmoede, spataderen, vermoeidheid en een slechte nachtrust.

Minder stress

We zeiden het al: tijdens het hardlopen maak je endorfine aan. Een stofje waardoor je je gelukkig voelt en minder gestrest.

Geen dip meer

Verlos jezelf van dips. Volgens onderzoek kan hardlopen depressies verminderen dankzij fenyletylamine. Wat moet je doen? Regelmatig 20 à 30 minuten sporten op 70% van je kunnen. Hé, dat is precies wat je bij hardlopen doet!

Goed voor je botten

Na je dertigste neemt de dichtheid van je botten af waardoor ze brozer worden. Om sterk te blijven moeten je botten regelmatig belast worden, hardlopen is daar perfect voor.

Goed voor je bloedsuiker

Sporten helpt je lichaam om het glucosegehalte in je bloed op peil te houden. Extra belangrijk voor diabetici of mensen die risico lopen om diabeet te worden.

Mooie huid

Door hard te lopen maakt je huid sneller collageen aan. En hé, dat is nou precies wat we willen! Ook stimuleert sporten de bloedcirculatie in de huid waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd.

Leef langer

Gemiddeld leven hardlopers langer én met betere kwaliteit van het leven, zo blijkt uit onderzoek. Het verschil kan oplopen tot zo’n 2,5 jaar.

Goedkoop

Een paar goede hardloopschoenen zijn hun investering meer dan waard, maar voor de rest kost het niks!

Je bespaart tijd

Je hoeft nooit rekening te houden met een klasje of wanneer de sportschool open is. Je kan gewoon NU gaan lopen.

Het geeft een kick

Iedere week je grens weer verleggen geeft een kick. Zorg er wel voor dat je doelen haalbaar zijn, anders heb je grote kans dat je schoenen snel in de kast blijven staan.

Do good

Ladiesrun, KIKA-run, Damloop of Singelloop: bij veel hardloopwedstrijden kun je zelf geld doneren, of je laten sponsoren. Een dubbel goed gevoel na het uitlopen!

Reageer op artikel:
16 redenen om nu écht te beginnen met hardlopen
Sluiten