17 sporttips voor luie types zoals jij en ik

Redactie 18 dec 2014 Body

Sporten, de gedachte alleen al. Toch kruipt het idee om binnenkort de draad weer op te pakken langzaam in je hoofd. Dankzij de vele feestdagen zitten we weer met onze winterkilo’s, of misschien is je conditie niet meer wat-ie ooit geweest is. Gelukkig hebben we een aantal sporttips die zelfs de luiste luiaard nog vooruit helpt branden.

Want moet ik nou echt rondjes gaan rennen door het park of een duur sportschoolabonnement afsluiten? Wel als je jij je daar goed bij voelt. Maar er zijn ook andere manieren. Deze hacks zijn bedoeld om je ergernissen, je gebrek aan motivatie én gebrek aan doorzettingsvermogen opzij te zetten.

1. Zorg voor routine

Vergelijk sporten met tandenpoetsen. Je doet het zonder er bij na te denken én het is goed voor je. Probeer een vast moment op de dag of in de week te kiezen.

2. Gebruik reclameblokken

Heb jij ook zo’n hekel aan reclames? Dat is eigenlijk nergens voor nodig, want ze zijn het perfecte excuus om extra te bewegen. Denk aan knieliften of plankpositie.

Sporttips3 - Edited (1)

3. Zorg dat je goed slaapt

Kijk, now we’re talking! Meer energie betekent meer zin in sporten.

4. Houd het kort

Kort en intensief, een High Density Training (HDT), kan ook ontzettend effectief zijn. Laat je van tevoren wel goed adviseren door een sportinstructeur.

5. Pak van tevoren je sporttas

Ga eens niet alles last-minute uit de kast vissen, maar zet alles van te voren klaar. Een goede start is het halve werk.

6. Combineer cardio en krachttraining

Sla twee vliegen in één klap door de juiste oefeningen te combineren.

7. Houd het sociaal

Trainen is misschien niet je ding, maar bijkletsen met vriendinnen is ook een sport. Ga gezellig samen en voer de gesprekken eens op de fiets of loopband.

Sporttip5

8. Probeer niet stil te staan

Letterlijk dan. Of je nu op de bus wacht of in de rij staat, blijf bewegen.

9. 10 is je geluksgetal

Of het nou 10 minuten is, 10 verschillende oefeningen of 10 herhalingen. Een vast getal helpt je bij het stellen van een doel.

10. Huur een trainer

Ja, misschien wel heel lui. Maar sommigen kunnen die schop onder hun kont goed gebruiken.

11. Drink meer water

Water helpt je lichaam om meer vet te verbranden en bevordert je prestaties in de sportschool.

12. Drink koffie of groene thee indien nodig

Alles voor de juiste spirit. Cafeïne en theïne helpt je wakker worden en zorgt voor de juiste dosis energie.

13. Train met gewichten

Ideaal! Lekker op de plek, kan gewoon thuis. Investeer in een set dumbells en je kunt gelijk tientallen oefeningen doen.

Sporttips4

14. Neem vaker de trap

Een kleine aanpassing, maar elke seconde aan extra beweging telt mee.

15. Ga lekker wandelen

Ik zeg altijd ‘winkelen is ook een work-out’. De meters die je maakt! Ga bijvoorbeeld eens lopend naar de stad en sleep die boodschappen gewoon fijn mee.

16. Get it over with

Voorkom dat je tegen sporten gaat opzien. Sport bij voorkeur in de ochtend en je bent er maar van af.

17. Beloon jezelf

Als je het hebt opgebracht om te sporten (hallelujah), is het daarna tijd voor een mooie beloning. Denk aan een heerlijk bad, een marathon van je favoriete tv-serie of gewoon een heerlijk stukje pure chocolade. Tja, het leven is één groot feestje, maar je moet wel zelf de slingers ophangen.

Heb jij misschien nog een sporttip die je met ons wil delen?

Lees ook: 16 redenen om nu écht te beginnen met hardlopen

Reageer op artikel:
17 sporttips voor luie types zoals jij en ik
Sluiten