Inga Stoit
Inga Stoit Gezondheid 7 mei 2019

3 mega belangrijke voedingsstoffen voor onze kinderen

Bepaalde voedingsstoffen zoals bijvoorbeeld kunstmatige kleurstoffen worden vaak in verband gebracht met ADHD en gedragsproblemen bij kinderen. Voedsel waarin veel geraffineerde suikers schuilen bevorderen energiepieken die kunnen leiden tot driftbuien zowel thuis als in de klas.

Om die reden is het wijs om bepaalde voedingsstoffen minder te nuttigen. Er zijn 3 enorm belangrijke voedingsstoffen waar je maar beter niet zuinig mee kan zijn. Deze zorgen juist voor gezondheid en kracht. Dit zijn ze:

DHA

Deze voedingsstof is een belangrijk vetzuur, wat ons eigen lichaam niet natuurlijk kan aanmaken, en dus daarom moet men het eten. Het is goed voor de leesvaardigheid en het werkgeheugen. De focus van de kinderen wordt hierdoor beter, wat in de klas betere resultaten oplevert. Kies daarom voor voedingsbronnen als: zalm, makreel, sardientjes, hennepzaad en olie, lijnzaad en olie, amandelen en walnoten. Er bestaat ook visolie speciaal voor kinderen die vies zijn van al deze voedingsbronnen.

Vitamine D

Wanneer kinderen hier een tekort aan hebben is hun immuniteit de klos. Een dagelijkse vitamine D3 aanvulling helpt tegen de schoolse griepjes. In de zomer kan men vitamine D aanmaken met behulp van de zon, in de winter is dit een stuk lastiger. Voeding waar veel vitamine D in schuilt zijn: eieren, zalm en shiitake. Er zijn gelukkig veel supplementen die deze vitamine bevatten. In de wintermaanden is het verstandig om deze te slikken, je kunt het ook gecombineerd met visolie krijgen.

Proteïne

Net als volwassen is het belangrijk voor kinderen om hun dag te beginnen met voeding die hun bloedsuikerspiegel helpt. Dit maakt hen gefocust en ook energieker. De meeste standaard typerende voeding voor kinderen is rijk aan suikers, kunstmatige kleurstoffen en conserveermiddelen, qua proteïne blijft er vrij weinig over. Deze bewerkte voeding doet dus weinig voor de gezondheid. Wees als het even kan hier wat meer alert op. Geef hen bijvoorbeeld: boontjes, groenten, biologische eieren en vlees, noten en zaden.

LEES OOK: Eet je minder vlees? Met deze manieren krijg voldoende eiwitten binnen.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
3 mega belangrijke voedingsstoffen voor onze kinderen
Sluiten