Inga Stoit
Inga Stoit Gezondheid 26 jan 2019

3 creatieve manieren om te mediteren (die niet gaan over stilzitten met gesloten ogen)

Mediteren gaat niet iedereen even makkelijk af, want het stil krijgen van onze gedachtengang is nu eenmaal een ingewikkeld iets. Oefening baart kunst, maar er zijn gelukkig ook andere manieren van mediteren. Hierbij hoef je niet ‘rustig’ te zitten op een matje, maar pak je het aan op een hele andere manier. Klinkt dit als iets voor jou? Probeer het ‘s uit.

1. Rondje lopen

Vaak lopen we ergens naartoe omdat we ergens moeten zijn. Het rondje wat je nu gaat lopen heeft een heel ander doeleinde. Bij dit rondje check je in bij jezelf. Je gaat na hoe je je voelt en je volgt je stappen.

Je houdt je dus heel bewust bezig met iedere stap die je zet en je richt je daarnaast op je ademhaling. Daarnaast sta je open voor mooie geluiden vanuit de omgeving (tjilpende vogels of lachende kinderen).

Houd je niet bezig met onaangename geluiden als sirenes en dergelijke maar richt je op de kalmte. Zorg dat je gedachten positief en rustig zijn.

Dit is waarom wandelen goed is voor je hersenen, volgens de wetenschap

2. Yoga

Yoga is een goede vorm van meditatie omdat je even uit het hier en nu stapt. Je houdt je bezig met de houding die je aan moet nemen van de docent en je focust je op je ademhaling.

Je ademt naar de houding toe waar de ongemakkelijke pijn verkeert. Hierdoor ben je niet bezig met zaken zoals: de kinderen, de uitpuilende was of de vervelende baas.

Je bent gericht op je eigen lichaam en het loslaten van afleidende gedachten. Iedere stretch brengt een ander gevoel met zich mee en je zult zien dat je stukje bij beetje, flexibeler en vrijer in je gedachten wordt.

Leniger worden? Yoga gaat je daarbij helpen als je het op de volgende manier inzet

3. Een pad

Dit is wellicht een beetje een aparte zin om te lezen, maar: volg een pad, en loop dit pad heen en weer. Kies voor een pad wat vrij is van obstakels en hindernissen. Hierdoor zijn er zo min mogelijk afleidingen.

Je wilt dus niet lopen bij een drukke weg want dan moet je te veel bezig zijn met het verkeer. Loop op een plek waar zo goed als niemand komt en focus je op je stappen.

Herhaal een mantra terwijl je de stappen zet. Wat die mantra inhoudt is aan jou, je kunt jezelf bijvoorbeeld herhalend zeggen: ‘Ik kan dit, ik kan dit, ik kan dit’. Je zult zien dat je jezelf verrijkt met rustige en positieve gedachten.

Het is bewezen! 8 x voordelen van een ochtendroutine

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
3 creatieve manieren om te mediteren (die niet gaan over stilzitten met gesloten ogen)
Sluiten