Gezondheid 29 mrt 2019 Inga Stoit

3 Fabels over het metabolisme (die afvallen in de weg zouden staan)

Hoe is het toch mogelijk dat er mensen bestaan die alles eten wat los en vast zit en geen grammetje schijnen aan te komen? Deze mensen zeggen vaak dat het door hun metabolisme komt. En dat klinkt soms heel oneerlijk, maar so be it. Maar kan dat eigenlijk wel, of is het eigenlijk een fabel?

Dit zijn de grootste drie fabels rondom ons metabolisme in verhouding tot afvallen:

1. Je kunt niks veranderen aan je metabolisme

Uiteraard spelen genen en bepaalde medicatie een belangrijke rol bij de werking van ons metabolisme, maar zij bepalen niet alles. De manier waarop we eten en bewegen spelen namelijk ook een hele grote rol. Door te bewegen of te trainen kan met gemak 30% van onze dagelijkse calorie intake worden verbrand. Kan je nagaan wat je laat liggen als je weinig tot nooit beweegt.. Krachttraining is zelfs nog beter voor je, dit geeft je metabolisme al helemaal een boost. En daarnaast kan gezonde voeding veel voor je betekenen. Onbewerkte voeding is goed voor ons metabolisme.

2. Dunne mensen hebben een sneller metabolisme dan mensen met overgewicht

Je zult het misschien niet zo snel verwachten, maar eigenlijk is het omgekeerde hiervan waar. Je metabolisme is gerelateerd aan alle processen in je lichaam, denk aan: ademen, slapen, de regeling van onze hartslag. Mensen die zwaarder zijn of overgewicht hebben dragen meer gewicht met zich mee en om die reden hebben zij meer calorie├źn nodig. Ze kunnen niet zonder omdat zij meer nodig hebben om bewegend te blijven.

3. Zolang je goed eet en traint is je metabolisme in orde

Uiteraard is de manier waarop je eet en je lichamelijke beweging erg belangrijk, maar dat zijn niet de enige twee factoren die van belang zijn. Voldoende slaap is daarnaast extreem van belang! Bij een tekort aan slaap zit je je metabolisme in de weg. Slaapgebrek heeft namelijk een grote invloed op de interne stofwisselingsprocessen van ons lichaam. Je kunt je hormonen zelfs verontrusten bij slecht 1 gebroken on slapeloze nacht. De hormonen zijn verstoort en de eetlust neemt toe. Kun je nagaan wat 1 volle week met slaapgebrek met je lichaam doet.. Let daarom ook op de kwaliteit van je slaap.

LEES OOK: Dit is de allerbeste slaaphouding voor je gezondheid.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum

Ontvang de leukste artikelen in jouw inbox

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de best gelezen artikelen over je leven als vriendin, partner, moeder en overall powervrouw in je mailbox.

Reageer op artikel:
3 Fabels over het metabolisme (die afvallen in de weg zouden staan)
Sluiten