Claire Easy Peasy
Claire Easy Peasy Eten 5 mei 2014

3 tips voor het starten van een gezonder eetpatroon

Je eetpatroon gezonder maken. Voor jezelf, voor je gezin. We willen het allemaal. En we doen dappere pogingen, die meestal falen. Wat we moeten doen weten we wel: meer groenten, minder suiker, water drinken, minder uit een pakje en zakje, meer bewegen. Maar in een druk bestaan is het niet altijd eenvoudig.

Met deze 3 mentale tips in je achterhoofd maak je het jezelf een stuk makkelijker:

1.

Voorbereiding is key. Zorg dat je je basis op orde hebt. Dat betekent voldoende gezonde alternatieven in de voorraadkast, vriezer, bureaula en auto voor als tijd je vijand is. Maar ook het in je hoofd hebben van 3 x 3 snelle gezonde recepten. Zodra je 3 gezonde ontbijt, lunch, diner recepten paraat hebt, kun je voldoende variëren op de momenten dat je weinig tijd hebt. Met een pak speltpasta en een pot bio tomatensaus in de pantry en los gevroren diepvries groente en vis in de diepvries, maak je voor het hele gezin in een handomdraai pasta. Heb je geen idee? Kijk dan eens in onze ipad app SPINACH volop inspiratie! Of lees hier het recept voor een goddelijke tomatensaus die we eerder op Famme plaatsten.

2.

Word een snelle etiketten scanner. Je hoeft niet alle e-nummers of moeilijk uit te spreken namen uit je hoofd te leren. Bepaal wat voor jou belangrijk is. Is dat zo min mogelijk suiker of zo min mogelijk zout of zo min mogelijk onnatuurlijke smaakversterkers? Leer die namen en weet dat het bij etiketten zo werkt: dat wat er het meeste in zit, staat vooraan. Wil je dus minder suiker en is het tweede én vierde ingrediënt een vorm van suiker, dan is dit product niets voor jou. Hoe langer de lijst, hoe meer bewerkt het product.

3.

Bij 1 maaltijd per dag is voedzaamheid belangrijker dan zin of smaak. Natuurlijk: ook wij vinden gezond én lekker de meest fijne combi. En dat kan prima. Maar vaak willen we tegenwoordig dat het altijd & overal een feestje is. Een traktatie. You only live once. Zeker in het begin zul je je roomboter croissant of witte boterham met hagelslag als ontbijt missen en dit met lichte tegenzin inruilen voor een groene shake. Het helpt om dan te denken: 1 x per dag eet/drink ik gewoon iets wat heel erg voedzaam voor me is. Of ik het nu super lekker vind of niet. Puur omdat het goed voor me is. Houd desnoods je neus dicht terwijl je je natuurlijke proteineshake gemaakt van hennepzaadjes naar binnen klokt na dat rondje hardlopen. Je zult zien: voor je het weet vind je ook dat lekker en kun je het niet meer missen.

Reageer op artikel:
3 tips voor het starten van een gezonder eetpatroon
Sluiten