3 verrassende manieren om je minder druk te voelen

Zó kom jij de feestmaand wel door!

Body & beauty

Druk zijn is een keuze, beweren sommige deskundigen. Daar zit wat in, maar in soms valt er even niet veel te kiezen. Zeker niet als je kinderen hebt. Met deze 3 tips kom jij de komende hectische maand wel door!

Zodra je ’s morgens opstaat, begint het al: rennen, vliegen, springen. Van kinderen naar school zien te krijgen en werken tot je huis opruimen en Sinterklaascadeautjes regelen: de trein raast maar door.

1

Bezorg jezelf een dosis ontzag

Onderzoekers deden dit bij proefpersonen door ze te laten kijken naar filmpjes van mensen die zich vlakbij imposante dingen bevonden – zoals een walvis of gigantische watervallen. Wat bleek? Het veranderde hun gevoel van tijd zodanig dat ze het gevoel kregen de tijd meer naar hun eigen hand te zetten. Zozeer zelfs dat de ontzagvolle mensen tijd weggaven door anderen te helpen. Ze gaven ook aan over meer geduld te beschikken. En welke drukke moeder wil dat nou niet?

Probeer het meteen maar uit, want het filmpje van deze moedige vrouw bekijken schijnt meteen te werken! Lukt het toch niet? Denk dan aan iets wat jou een kinderlijk blij gevoel van verwondering bezorgt.

2

Creëer een anti-drukte ritueel

Onze hersenen worden namelijk rustiger van herhalende bewegingen, blijkt uit onderzoek. Onze dagelijkse rituelen zin in eerste instantie een handig middeltje om stress te hanteren. Dus grijpt het leven je even naar de keel, grijp dan terug op een ritueel om het gevoel van controle weer terug te krijgen. Wat voor jou werkt? Het kan van alles zijn. Even een paar toeren haken, je voeten masseren of simpelweg een paar keer diep in- en uitademen en tegen jezelf zeggen: ik heb tijd genoeg.

3

Kom in een flow

Deze tip is al bekend, maar we móeten ‘m weer even afstoffen. Want in deze tijd waarin we minimaal acht keer per uur onze Facebooktimeline checken en op elk piepje van onze mobiel reageren, raken we zelden nog in een flow. Flow is de gemoedstoestand waarin je helemaal opgaat in datgene waarmee je bezig bent. En dat gééft me een rust! Elke mindfulness-aanhanger kan het beamen. Het is nog simpel om in een flow te komen ook: gewoon niet multitasken. Eén ding tegelijk doen dus. Mama-roepende kinderen kun je niet altijd uitzetten, maar je telefoon (WhatsApp) en e-mailprogramma wel, wanneer je iets af wilt krijgen. Het is een begin!

Heb jij een goede tip? Deel het met ons op Facebook.

Ben jij onbewust verslaafd aan stress? Zo weet je het… >