3X in de lunchbox

De nootnodige variatie!

Culinair

Deze week nieuwe ‘in de lunchtrommel’ inspiratie. Vind je het lastig om combinaties te maken? Qua smaak maar ook qua voedingswaarden, hou dan onze ‘plate rule’ in het achterhoofd. Die gaat eigenlijk over je bord verdeling maar kan je ook prima voor de lunchtrommel gebruiken. 50% is voor groenten (waarbij je ook een deel met fruit mag invullen), 25% voor koolhydraten en 25% voor eiwitten/vetten.

In de lunchtrommel

Kipfilet rolletjes, pistachenootjes en ananas met cacao nibs

[nodig]

– 3 redelijk dikke plakjes bio kipfilet (broodbeleg)
– 1/2 avocado in dunne reepjes gesneden
– 1/3 komkommer in dunne reepjes gesneden
– 1 krop(je) gemsla
– beetje citroensap
– 1 el majo (liefs een variant zonder al teveel suiker)

– handje pistache noten

– 1 verse ananas schijf in partjes gesneden
– 1 tl raw cacao nibs

[bereiden]

Was de komkommer, gemsla en frambozen. Snijd de avocado en komkommer in langwerpige reepjes. Besprenkel de avocado met citroen. Besmeer alle plakjes kipfilet dun met majo. Beleg ze in het midden met een blaadje gemsla, 1 à 2 reepjes komkommer en avocado. Rol op tot een wrap.

Snijd een dikke plak ananas af, schil en snijd in stukjes. Strooi hier de cacaonibs overheen.

Energiek nootje

Leg in één vakje van de lunchbox de pistachenootjes en laat er eentje leeg voor de schilletjes. Pistache noten leveren energie uit onverzadigde vetten (de gezonde soort dus), bevatten verschillende mineralen en zijn een goede bron van antioxidanten. Precies het soort energie wat je kind kan gebruiken zo tijdens een drukke schooldag. Kies wel voor de ongebrande en ongezouten variant.

Vooral omdat in deze lunchbox koolhydraten in de vorm van ‘brood’ ontbreken mag je vrij ruim zijn met de noten ter aanvulling. Ook staat het wel stoer, het ‘open’ breken van deze exotische variant. Schat zelf wel even in of je kind daar voldoende rust voor kan nemen. Heb je een rondrennende stuiterbal als zoon, kies dan misschien voor een andere nootsoort: walnoten of amandelen bijvoorbeeld.

In het tweede vakje doe je de ananasstukjes met cacaonibs. En in het grootste vakje de kip-rolletjes.