4 tekenen dat je tegen een burn-out aan zit

En wat je ertegen doet

Body & beauty

Is je leven de laatste tijd zó druk dat je fantaseert over griep zodat je thuis kunt blijven? En merk je dat je zo maar tegen de kinderen begint te schreeuwen als ze (té) druk zijn? Dat is misschien geen stress meer, maar lijkt op een burn-out. Hieronder nog meer redenen hoe je kunt weten of je (of je partner) tegen een burn-out aan zit en wat je er tegen doet.

Hoe kun je een burn-out omschrijven? Als een totale leegloop van alle energie in je werk en privéleven met het gevoel dat je echt compleet op bent. Het overkomt je alleen niet plotsklaps maar sniekt als een sluipmoordenaar je leven binnen. Let daarom op deze tekenen en werk naar meer ontspannendheid:

1. Je kunt maar geen balans vinden

Allereerst: denk niet dat er zoiets is als de perfecte balans. Dat is onmogelijk. Zie ‘balans’ meer als het managen van je ups en downs. Het moet niet je streven zijn om de downs weg te elimineren, maar om ze te ondersteunen met ups.

Probeer dit: ga op zoek naar ups. Als je voelt dat je naar beneden wordt gehaald door zorgen en werk betekent dat niet dat je faalt in balans houden. Je moet alleen die downs zien te compenseren met ups. Ga gezellig bij een vriendin langs (in plaats van afbellen omdat je nog meer moet werken) of ga in je lunch een stuk wandelen in plaats van je broodje achter je computer te eten. En spendeer iets meer tijd met je partner voordat je na het eten weer wegrent om mails weg te werken. Kijk dit soort filmpjes totdat je weer moet lachen, maakt niet uit om wat!

2. Je bent boos. Eigenlijk best wel vaak.

Wat is typisch jouw emotie de laatste tijd? Als je het grootste deel van de tijd geïrriteerd, gefrustreerd, bezorgd of boos bent, dan moet je op gaan letten. In het begin denk je nog dat de hele wereld gek is geworden, maar je bent het toch echt zelf.

Probeer dit: hou jezelf in de hand. De eerstvolgende keer dat je bloed begint te koken, stel jezelf dan een paar vragen. Waardoor komt dit? Moet dit project echt af? Komt het doordat je niet de hulp krijgt die je graag wilt? Komt het door de opmerking van je partner? Of voel je je niet begrepen door hem/haar? Emoties komen niet zomaar opzetten zonder waarschuwing, waarschijnlijk ben je al een tijdje aan het piekeren. Pak dus eerst de oorzaak van dat piekeren aan.

3. Je hebt ruzie. Eigenlijk met iedereen, of erger: je bent helemaal gestopt met ruziën.

Ruzie is natuurlijk killing voor je lichaam en geest en zorgt voor een hoop stress. Ookal ben je niet met spullen aan het gooien, toch kun je last hebben van een sluimerende ruzie die bergen energie kost.

Probeer dit: blijf in contact met de ander. Het is beter om ruzie te hebben dan te zwijgen. Het idee dat er geen mogelijkheid meer is om te praten is vaak verwoestend. Probeer dus productief te discusieren. Ga niet vol in de aanval, maar motiveer de ander om met jou te communiceren. Sta open voor kritiek en accepteer dat jij ook dingen fout hebt gedaan, en probeer niet kosten wat kost je gelijk te halen.

4. Je bent doodmoe en ongeïnspireerd.

Dit is hét kenmerk van een burn-out en je zag het al mijlenver aankomen. Je moet zes keer snoozen voordat je uit bed kunt komen en je dagen voelen inhoudsloos en zonder vrijheid. Je kunt je eigenlijk niet meer herinneren wanneer je voor het laatst enthousiast over iets was. De passies, of dit nu je werk, kinderen of hobby is, laten je meer en meer koud.

Probeer dit: slaap niet alleen, maar rust ook uit. Naast dat je slaap nodig hebt, heb je ook rust nodig. Dus met je koppie erbij, niet in een diepe slaap. Misschien heb je even een mini-vakantie nodig (of weekje thuis) om jezelf op te laden. Ga iets leuks doen met je gezin en bedenk weer even wat er voor jou het meeste toe doet. Als je echt niet meer normaal kunt functioneren (opstaan, een normale dag doorkomen), ga dan naar de dokter.

Meer leuke content? Like ons op Facebook