4 tips tegen spierpijn

Zo kom je er zo snel mogelijk vanaf

Body & beauty

Net iets te fanatiek gedaan in de sportschool? Of uren bezig geweest met een oude tafel te schuren? Een dag later betaal je de rekening en voel je de pijn in je spieren. Help, hoe verzacht je die spierpijn?

Rekken en strekken

Een goede warming-up en cooling-down zijn essentieel in het soepel en pijnvrij houden van de spieren. Trek minimaal tien minuten uit voor een goede warming-up. Dit is belangrijk omdat je zo het lichaam voorbereid op de inspanning die gaat komen. De cooling-down is noodzakelijk om de spieren niet al te abrupt tot rust te laten komen en het lichaam niet te snel afkoelt.

Tip:
Rustig inlopen en rek- en strekoefeningen zijn altijd goed. Daardoor verbetert de doorbloeding waardoor spieren meer zuurstof en brandstof krijgen.

Door de pijngrens

Hoe goed je ook hebt opgelet, soms is spierpijn onvermijdelijk en zul je er doorheen moeten. Geef je lichaam rust, maar blijf wel bewegen! Om de doorbloeding en het herstelproces wat te stimuleren kun je een lichte warming-up doen met wat stretchoefeningen. Nog te veel pijn? Pak dan een pijnstiller (liefst eentje met een licht ontstekingsremmende werking) of middelen als tantum die je op de huid smeert.

Warm of koud

Zo fijn: een verwarmende crème, hotpack of lekkere douche. Nog beter: een warm bad dat je spieren heerlijk ontspant. Het stimuleert de doorbloeding van het spierweefsel (mits het niet te diep ligt). Door die betere doorbloeding herstel je sneller.

Tip:
Meer een liefhebber van verkoelende middelen, zoals crèmes met eucalyptus, menthol of kamfer? Ook goed, deze helpen de doorbloeding op gang te komen.

Rustig aan

Het onderdrukken van pijn met pijnstillers is prima, maar dat wil niet zeggen dat je weer volle bak kunt gaan sporten. Wanneer je je spieren forceert kan er een serieuze blessure ontstaan. En dan ben je nog verder van huis. Gewoon even geduld dus, en goed rust pakken!

Meer leuke content? Like ons op Facebook