5 dingen die je niet moet doen als je suikervrij gaat eten

Claire Easy Peasy 9 mrt 2015 Eten

Het is al een tijdje heel populair: suikervrij eten. Hartstikke goed als je een beetje let op je suikerinname. Toch zijn er een paar valkuilen wat suikervrij betreft waar we je graag even op willen wijzen.

1. Grijp niet naar kunstmatige zoetstoffen in plaats van suiker en hou de natuurlijke suikervervangers ook enigszins binnen de perken.

Heel begrijpelijk: die zin in zoet heb je, en hou je de eerste tijd ook nog wel. Wat je dan beter niet kunt doen is die behoefte opvullen met kunstmatige zoetstoffen. Of die nou calorie-vrij zijn of niet, ze doen je lichaam geen goed. De zoetstoffen hebben hetzelfde effect op je lichaam als suiker heeft en ze wakkeren je hongergevoel aan. Beter niet dus; dat blikje Cola light. Natuurlijke suikers zijn in basis een goed idee (honing, kokosbloesemsuiker, ahornsiroop, dadels…etc.) but don’t over do it het blijft zoet.

2. Eet/drink niet alleen maar light-producten

Aansluitend op wat hierboven staat eigenlijk. In light-producten zitten bijna altijd kunstmatige (zoet)stoffen. Bovendien vullen ze niet en kun je in vrijwel alle gevallen beter kiezen voor de volvette variant. Echt eten dus, en dat dan met mate. Volle biologische yoghurt in plaats van magere, een beetje roomboter in plaats van margarine en liever gedroogd fruit dan een light-tussendoortje.

iStock_000016312793_Medium

3. Vergis je niet in het label suikervrij

Suikervrij betekent niet: hier kun je ongelimiteerd van dooreten. Al staat je taartje bol van de superfoods, natuurlijke suikervervangers en volwaardige meelsoorten: nog steeds hoort ‘ie thuis in je 20% moment. Niet in je 80% gezonde, dagelijkse eetpatroon dus.

4. Eet (of drink) niet te veel fruit

Te veel fruit? Kan dat? Zeker. Vooral in de vorm van sapjes, in basis hartstikke goed voor je, bestaat het gevaar dat je bloedsuikerspiegel het zwaar te verduren krijgt. Doordat alle vezels uit het fruit gejuiced worden, krijg je een soort taartjes in een glas als je alleen fruit gebruikt. Kies daarom voor groenten als basis, en gebruik fruit alleen om het allemaal wat zoeter te maken.

5. Probeer niet met zakjes en pakjes te koken

Kook zelf. Eet puur. Dit is misschien wel het belangrijkste. Suiker is er in vele vormen, en staat ook vaak vermomd op etiketten. Als je zelf kookt weet je zeker dat er niets in zit dat je liever niet eet.

Op de Bluebelle website lees je meer over suikervrij eten.

Tip: ga dit jaar samen met je kinderen paaseieren zoeken op deze bijzondere locatie!

Culy-Food-Festival

bluebelle.nl: hét platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Bekend van de SPINACH app en auteurs van het must-have kookboek voor ouders van de allerkleinsten: EASY PEASY.

Reageer op artikel:
5 dingen die je niet moet doen als je suikervrij gaat eten
Sluiten