5 x dingen die je beter niet kunt vergeten te doen na de seks

Body & beauty

Als je een euro kreeg voor elke keer dat iemand tegen je zegt dat het belangrijk is dat je na de seks gaat plassen, kon je nu waarschijnlijk de hele Zara leegkopen. Ze hebben wel gelijk hoor, die mensen. Maar er zijn dus nog meer dingen die je na de seks beter niet kunt vergeten.

Een goede hygiëne down under is namelijk van groter belang dan je misschien denkt. Vooral omdat het blaasontsteking voorkomt, waar veel vrouwen last van hebben. En blaasontsteking als souvenir van een fijne vrijpartij is natuurlijk geen goed nieuws. Gelukkig kun je het in veel gevallen voorkomen. Plas altijd na de seks, zodat bacteriën worden weggespoeld. Zorg daarbij dat je de blaas goed leeg plast.

Hoe je de boel verder schoon en fris houdt? Zie hier het antwoord, volgens Sherry Ross, een Amerikaanse gynaecoloog en Women’s Health expert.

1. Gebruik een nat doekje zonder zeep

Sherry: ‘Aan je handen zitten honderd duizenden bacteriën, die het ‘klimaat’ van je vagina kunnen verstoren. Als je ‘s avonds zonder je vagina schoon te maken gaat slapen, hebben deze bacteriën vrij spel om zich te vermenigvuldigen en is de kans op schimmelinfecties groot. Maak je alleen zorgen om de buitenkant van je schaamstreek, want aan de binnenkant regelt alles zich vanzelf. En o ja, regel nummer een: gebruik geen zeep. Alleen lauwwarm water. Vaginadouches zijn ook overbodig.

2. Neem een bad

Na de seks is een warm bad hemels. Niet alleen na de seks trouwens, maar dan helemaal. Giet, naar het advies van Sherry Ross, een beetje kokosolie in het water om de vaginale zwelling en eventuele huidirritaties tegen te gaan. Ook helpt dit tegen vaginale infecties.

LEES OOK: Hoe dan!? Meer seks leidt tot een gezondere zwangerschap

3. Drink twee glazen water

Mensen vergeten wel eens dat seks gelijk staat aan sporten in de sportschool. Je zweet en verliest dus in korte tijd veel vocht. Helemaal als je seks hebt voordat je gaat slapen is het belangrijk dat je het vocht wat je bent verloren weer aanvult. ‘s Nachts teer je namelijk op reserves die je tijdens de seks verbruikt hebt.

4. Eet probiotica

Om de goede bacteriën in je lijf (en je vagina) te versterken en te stimuleren en zo je immuunsysteem een boost te geven, is het goed om producten als yoghurt, augurken, doperwten, en jawel: pure chocolade te eten. Vooral dat laatste lijkt ons niet echt een straf.

5. Trek loszittend ondergoed aan

Eerder schreven we al waarom onderzoekers aanraden om vooral zonder ondergoed te gaan slapen. Vooral na seks is het belangrijk dat je je onderkant lucht geeft, en dus vooral geen synthetisch of strak ondergoed aantrekt. Pak liever een loszittend exemplaar, of jat er eentje uit de la van je man. Op die manier wordt down under geen broeinest van bacteriën.

Dit is precies hoe vaak we seks ‘moeten’ hebben om ons gelukkig te voelen

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Womens Health