5 gezonde snoepalternatieven voor je kleine man of vrouw!

Culinair

Nu wij druk zijn met Easy Peasy deel 2, verdiepen we ons eens wat meer in wat er zo allemaal gesnoept wordt onder onze lagere school vriendjes. En dat is best wel veel. En best wel zoet! Tijd voor 5 gezonde ‘snoep’ alternatieven, lekker voor als ze uit school komen!:

1. Gedroogde mango-, ananas-, aardbeienstukjes

Natuurlijk een stuk vers fruit is altijd een goed idee. Maar stel je geeft je kind(eren) regelmatig zo’n klein winegum, kikkertjes & gummieberen zakje. Dan is het kiezen voor gedroogd fruit een beter alternatief. Let wel even op of de stukjes fruit niet ‘infused’ zijn met kleur- en zoetstoffen (dat zijn vooral de aarbeien en gedroogde bananen!).

2. Rijstwafel met pure choco coating

Een TOP traktatie en een goed alternatief voor alle Disney chocolade koeken. Het laagje chocolade is relatief dun en in gram stelt het niets voor. Zelf maken is super easy. Nodig: 1 pak rijstwafels en een reep pure chocolade (minimaal 70%). Chocolade even smelten (au bain marie) en vervolgens één helft van de rijstwafels in de gesmolten chocolade dopen. Wafels even op een groot bord in de koelkast laten opstijven en klaar. Je kunt ze overigens ook kopen bij de natuurwinkel.

3. Appeldonut

Deze traktatie komt uit het Easy Peasy kookboek. Eenvoudig te maken en de kids kunnen zelf meedoen bij het kiezen van de topping. Haal met een appelboor het kroos uit een grote stevige appel en snijd in dikke schijven. Smeer op iedere ring royaal wat notenpasta en besprenkel het vervolgens met topping naar keuze (rozijntjes, nootjes, cacaonibs, kokosschaafsel ,etc.)

4. Bluebelletjes

Inmiddels hot in de gezonde keuken en in allerlei varianten te maken; balletjes gemaakt van noten, dadels, rauwe cacao en kokosvet. Super leuk om te doen mét de kids en wat ons betreft mogen ze er wel meer dan eentje. Klik hier voor het recept.

5. Milkshake

Laat die pakjes drinken maar lekker staan en maak een verse fruit-milkshake. Kun je er meteen wat extra voedingsstoffen aan toevoegen! Bij onze mannen is de mango-aardbei favoriet waar we ook altijd een halve avocado en een scheutje omega-3 olie aan toevoegen. Hebben ze dat meteen binnen! Als ‘zuivel’ nemen we vaak rijstmelk (allergisch voor noten- en koemelk) maar je kunt ook kiezen voor biologische koe-, geiten-, kokos- of notenmelk. Bij de laatste twee wel even checken of er geen suiker aan toegevoegd is!

bluebelle.nl: hét platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Bekend van de SPINACH app en auteurs van het must-have kookboek voor ouders van de allerkleinsten: EASY PEASY. Meer info: www.bluebelle.nl | www.easypeasykids.nl

Meer leuke content? Like ons op Facebook