5 inzichten voor betere eters en meer gezelligheid aan tafel

Claire Easy Peasy 16 okt 2016 Eten

We kennen het allemaal wel, periodes (soms HELE LANGE periodes) waarin het avondeten er op z’n zachtst gezegd niet heel lekker in gaat. Vandaag deel ik 5 inzichten met jullie die je kunnen helpen op weg naar betere groente eters en meer gezelligheid aan tafel!

Het tijdstip is cruciaal

Half 7 is te laat (en vaak 6 uur ook al). Ik weet het, je hebt het niet altijd voor het zeggen. Maar als het gaat om ‘beter eten’ dan geldt voor de kinderen (zeg leeftijd basisschool): eet het liefste tussen half zes en zes uur. Daarna is het vaak veel te laat en hebben ze of al zoveel tussendoortjes gehad om de honger te stillen dat ze geen trek meer hebben of zijn ze te moe en over hun honger heen. Lukt dat niet altijd? Probeer het dan in ieder geval een paar keer per week. En ontkom je er niet aan om ze toch alvast wat te snacken te geven voor de avondmaaltijd? Make it count. Geef ze dan alvast een deel van de dagelijkse portie groenten.

Warm in de middag: probeer het eens

Zit je in een lastige eet fase? Dan wil het nog wel eens werken (zeker bij de allerkleinsten) om de warme hoofdmaaltijd in de middag als lunch te geven. Natuurlijk gaat dat niet op schooldagen (met de uitzondering van woensdagmiddag) maar in het weekend krijg je het misschien wel voor elkaar. Niet alleen hebben ze vaak meer trek in de middag en kunnen ze de energie goed gebruiken ook blijkt dat kinderen in de middag meer open staan voor het proeven en proberen van nieuwe smaken dan in de avond wanneer de rek er al uit is en iedereen – inclusief jijzelf – moe is.

LEES OOK: Deze beeldige snack hacks eet jouw kind wél als gezond tussendoortje

Parkeer je eigen smaakvoorkeuren

Jamie Oliver zei het ook al: het zijn vaak niet de kinderen die iets niet willen proberen, het zijn vaker de ouders. “Dat lust die van mij echt niet”, “Courgette? Nee hoor, dat vind ik zelf ook niet lekker”. Bewust of onbewust geven we allemaal onze eigen smaakvoorkeuren door aan onze kinderen. Wat je zelf niet lekker vindt of niet gewend bent staat vaak niet of in ieder geval een stuk minder op het menu. En andersom geldt het ook: “proef nou even, dit vind jij ook lekker!”. Kijk of je je eigen voorkeuren niet automatisch op je kinderen kunt plakken en laat ze zelf ontdekken wat ze wel en niet lekker vinden.

Wél lekker

Zorg ervoor – zeker wanneer het even wat minder gaat – dat je ook altijd iets op het bord legt wat je kind(eren) wél lekker vinden. Vooral wanneer je ze iets nieuws voorschotelt. Eenmaal eten is vaak een stuk gemakkelijker dooreten. Helemaal wanneer het gezellig is aan tafel.

Meer dan 1 groente

Zijn groenten het probleem? Probeer eens meerdere soorten binnen 1 maaltijd. Hiermee kun je gemakkelijker zeggen: oké kies maar welke je wel op gaat eten. Zo geef je je ‘pickie eater’ het gevoel dat ze zelf in controle zijn en zul je zien dat vaak toch 1 van de 2 op gaat.

ep-dinner-10-daagse-doe-je-mee

Kun jij ook wel wat meer inspiratie gebruiken voor de avondmaaltijden én de 4-uurtjes? Zodat je ook in drukke tijden heel eenvoudig toch iets gezonds op tafel kunt zetten? Iets wat ze wél opeten? Of ben je benieuwd naar nog meer tips voor ‘pickie eaters’? Dan hebben wij nu een hele leuke kortingsactie voor je. In samenwerking met Easy Peasy mogen we namelijk alle FAMME lezeressen een korting van 15% aanbieden op het nieuwe online programma: De Easy Peasy DINNER-10-DAAGSE. 10 dagen lang recept inspiratie, eetgedrag tips & video-tjes voor gezonde avondmaaltijden én 4-uurtjes. Het programma start op 21 oktober en hier vind je meer informatie wat het programma inhoudt en hoe je je kunt inschrijven. Als je vervolgens de kortingscode: EPDFAMME invult betaal je niet €47,- maar €39,95.

Juist problemen met ontbijten? Boost je kind z’n brain met deze gezonde ontbijtjes

Reageer op artikel:
5 inzichten voor betere eters en meer gezelligheid aan tafel
Sluiten