Kerst is voorbij: 5 lifehacks die voorkomen dat je te veel eet

Te veel van het goede is nooit goed. Ook niet wanneer het op eten aankomt. Vooral tijdens het kerstdiner – remember? – of een avondje all you can eat sushi schuiven is het moeilijk om ons in te houden. Maar ook thuis zijn we geneigd ons bordje leeg te eten of om nog een keertje op te scheppen, omdat het zo lekker is.

Buiten het feit dat dit effect heeft op je gewicht, zorgt te veel eten ook voor een opgeblazen gevoel. Niet heel prettig als daar een hele avond mee zit. Dus voor je vanavond weer alles naar binnen schranst, is het misschien een goed idee om deze lifehacks eventjes te noteren.

Drink voldoende

Wellicht heb je weleens gelezen dat een glas water drinken voor een maaltijd ervoor zorgt dat je minder eet. Dit is deels waar. Je lichaam kan namelijk moeilijk onderscheid maken in dorst of trek. Dus of je nu naar een glas water of een vette hap snakt, je maag zal gegarandeerd reageren. Door regelmatig een glas water – of een andere dorstlesser – te nuttigen, kan het zo zijn dat je merkt dat je eigenlijk geen trek, maar dorst had. TIP: voeg citroensap of een schijfje citroen toe aan je glas water. In citroenen zitten pectine vezels, waardoor je snel een vol gevoel krijgt. Sidenote: een glas water is natuurlijk geen voedsel. Als je merkt dat je trek hebt moet je goed naar je lichaam luisteren en gewoon eten!

Elimineer ‘entertain’ food

Een bak popcorn tijdens je favo Netflix serie, een kaasplankje tijdens je wekelijkse vriendinnen date, een snoeppot op je werkbureau en een doosje drop in je auto… Deze versnaperingen zijn onwijs verleidelijk, maar ook heel misleidend. Er is niets mis met een tussendoortje, maar je kan eens stil staan bij wat je eet en hoe vaak je het eet. Als je bijvoorbeeld altijd eet tijdens het bingewatchen ben je minder bewust van wat je binnenkrijgt. Elimineer afleidende taken zoals films of een serie en focus je volledig op je snack.

Schrap geen koolhydraten en vetten

Hoewel de meeste vrouwen geneigd zijn om koolhydraatrijk voedsel en vetten uit hun dieet te schrappen, zijn deze voedingsstoffen juist heel belangrijk voor je lichaam. Maar met koolhydraten en vetten doelen we natuurlijk wel op gezonde varianten. Zo zorgen gezonde koolhydraten – groenten, fruit, peulvruchten, zilvervliesrijst, volkoren brood en pasta, havermout en (zoete) aardappel) – voor de juiste energie en een vol gevoel. Evenals producten die gezonde vetten bevatten: avocado’s, noten, eieren, kaas, yoghurt, pure chocolade, chiazaad, kokosolie en olijfolie.

15 x altijd in huis voor een gezond eetpatroon

Eet kleine porties

Sla geen maaltijden over, maar verdeel je maaltijden liever over de hele dag. Als je koninklijk ontbijt, luncht en dineert is de kans groot dat je lichaam tussen je maaltijden door meer snakt naar een tussendoortje. Je kunt het beste vijf kleine maaltijden verspreiden over de hele dag, zodat je altijd een vol gevoel hebt. Je spijsvertering werkt hierdoor veel beter en gelijkmatiger, waardoor je meer calorieën verbrandt gedurende de dag. Ook blijft je bloedsuikerspiegel goed op peil.

Eet niet op vaste tijden

Maar eet wanneer je lichaam er behoefte aan heeft! Misschien is je lichaam wel zo gewend aan een bepaald ritme, dat je maag nu eenmaal begint te rommelen rond een bepaalde tijd. Da’s niet erg, geef hier juist aan toe! Maar als dit niet het geval is, hoef je je niet schuldig te voelen als je om 17 uur aan tafel schuift, in plaats van om 18 uur. Hoe langer je wacht met je hongergevoel te stillen, hoe meer je geneigd bent flink op te scheppen. Als je het fijn vindt om met je gezin aan tafel te zitten kun je altijd een tussendoortje nemen!

Heb jij bijzondere eetgewoontes? Deel ze via het Mamaforum.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Kerst is voorbij: 5 lifehacks die voorkomen dat je te veel eet
Sluiten