Met deze 5 manieren laat je jouw kleine groente(s) eten

Inga Stoit 7 sep 2018 Kids

Veel kleintjes weigeren een hap groente te nemen. Bij het zien alleen al trekken zij een vies gezicht. Als mama zijnde kan dit heel vervelend zijn, je wil niks liever dan dat jouw kleine groot en sterk wordt. En daar is toch echt een hoop groente voor nodig.

Soms wordt het haast een gevecht aan tafel en komt er een hoop gekrijs aan te pas. Koste wat het kost prak jij de boel en probeert het met een ‘vliegtuigje’ naar binnen te krijgen, om dit vervolgens uitgespuugd en al, weer terug te krijgen. Met deze simpele tricks houdt jouw kleine groente binnen:

1. Wees creatief

Pizza hoeft namelijk niet te bestaan uit een witte bodem. Je kunt deze vervangen door bijvoorbeeld een bloemkool pizzabodem. Op deze wijze krijgt jouw kleine meer voedzaams binnen. En dit geldt natuurlijk ook voor jou, want samen eten is al helemaal leuk en fijn. Probeer bijvoorbeeld eens: courgette pasta, vegan burgers, bonen pasta’s en courgette lasagne.

2. Ga voor zoetigheid

Over het algemeen wordt groente ‘hartig’ gegeten, maar groente kun je ook heel lekker zoet bereiden. Door dit te doen wordt het aantrekkelijker voor jouw kleine. Neem bijvoorbeeld een gerecht waar wortels in zitten, dat gaat prima samen met kaneel. Deze specerij is ook heerlijk op pompoen en zoete aardappels. Nu zijn deze groentes al zoeter van smaak dan bijvoorbeeld sperziebonen, maar op deze wijze maak jij ze wellicht aantrekkelijker.

3. Mix je groentes

Zorg ervoor dat het eten niet altijd uit AVG bestaat (aardappelen-vlees-groente). Jouw kleine ziet letterlijk 3 opties voor zich, en daarmee is de keuze vaak al gauw gemaakt. Door de groenten te verwerken in bijvoorbeeld pasta, speel jij hier slim op in. Laat het onderdeel van een geheel zijn, op deze wijze is jouw kind geneigd het wel te eten, en dat zonder de groentes überhaupt op te merken.

4. Spice de gerechten

Want zeg nou zelf, ook jij wordt niet blij van een gestoomde bloemkool zonder enige toevoeging van smaak. Kleintjes hebben vaak per direct weerstand voor spruitjes, maar deze kun je simpel op smaak brengen door een klein beetje balsamicoazijn. En daar hoef jij echt geen Jamie Oliver voor te zijn ;-). Daarnaast zijn verse kruiden ook nog eens heel gezond. Voeg basilicum, peterselie en meer kruiden toe voor de smaak en de gezondheidsvoordelen.

5. Switch in kookmethodes

Iedereen heeft voorkeuren in smaak. Zo vind jij een broodje kaas bijvoorbeeld vies, terwijl jouw serieuze cravings over tosti’s gaan. Deze kleine verschillen kent en proeft jouw kleine ook. Je kunt hier slim op inspelen door het eten op diverse wijzen aan te bieden. Een asperge kun je op diverse manieren bereiden. Probeer ze allemaal en kom er zo achter welke jouw liefje het liefste heeft.

Reageer op artikel:
Met deze 5 manieren laat je jouw kleine groente(s) eten
Sluiten