5 manieren om je maaltijden voedzamer te maken

Body & beauty

In het Engels bestaat het mooie onderscheid in taal tussen food en nutrition. Je zou het kunnen vertalen als eten en voeding. Het verschil is dat voeding iets goeds voor je lijf doet en eten je in sommige gevallen alleen maar vult. Wij geven je graag wat tips om je maaltijden zonder extra moeite voedzamer te maken, zodat je echt voldaan van tafel gaat.

1. Stop met het eten van lege calorieën

Eet zo min mogelijk producten die je lichaam alleen maar vullen en je verder geen goed doen. Witte pasta, geraffineerde suiker en voorverpakt supermarktbrood, om maar eens wat voorbeelden te noemen. Allemaal producten waar je van door kunt blijven eten maar je niet verzadigen zodat je kort na je maaltijd al weer honger hebt.

2. Green up!

Daar is ie weer: onze Green Up-tip. Groenten geven je een verzadigd gevoel, onder meer door de vezels die ze bevatten. Als je aan iedere maaltijd iets groens toevoegt kom je al een heel eind. Of eet groenten als tussendoortje. Reepjes paprika met hummus bijvoorbeeld, of stukjes wortel en bleekselderij met zelfgemaakte guacamole.

3. Top met zaden en pitten

Zaden en pitten zijn rijk aan mineralen en zorgen voor extra voedzaamheid in een salade, op een broodje of in je yoghurt. Zet om het jezelf makkelijk te maken een pot in de keuken met sesamzaadjes, pompoen-, zonnebloem- en pijnboompitten die je over iedere maaltijd kunnen strooien.

4. Eet voldoende eiwit

Ook eiwitten zorgen voor een gevoel van verzadiging. Belangrijk dus. Ze zitten in producten als zuivel, vlees en vis maar om aan je dagelijkse dosis te komen heb je niet persé dieren nodig zoals veel mensen denken. Bonen, linzen, noten en tofu of tempeh zijn vegan eiwitbronnen. Tip je lichaam

5. Vergeet het vet niet

Goede vetten zijn heel belangrijk. Waar vetten een tijdje in het verdomhoekje hebben gezeten door allerlei dieëten die ze wilden verbannen, zijn ze nu – in plantaardige vorm – weer helemaal terug. Kokosolie, avocado-, noten- en olijfolie: kom maar door!

Meer lezen over goede vetten? Dat kan op de Bluebelle website. Zorg in ieder geval dat je deze 15 producten altijd in huis hebt voor een gezond eetpatroon.

bluebelle.nl: hét platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Bekend van de SPINACH app en auteurs van het must-have kookboek voor ouders van de allerkleinsten: EASY PEASY.

Kom ook naar het Culy Food Festival! Daar geeft Bluebelle samen met Famme een kinderkookworkshop. Hier lees je er alles over >

Meer leuke content? Like ons op Facebook