5 simpele dingen die je kunt doen om je leven direct te verbeteren

Body & beauty

En dan bedoelen we dus niet vijf keer per week naar de sportschool, nooit meer een broodje kroket of een lekker glas wijn. Natuurlijk niet! Deze simpele gewoontes zijn eenvoudig toe te voegen aan je dagelijkse routine en kunnen tegelijkertijd je leven radicaal verbeteren.

Het zijn de kleine dingen die het doen, zongen Saskia en Serge ooit (remember?!). En ze hebben gelijk. Kleine simpele veranderingen in je leven zijn niet alleen makkelijk(er) vol te houden, je hoeft er bovendien niet de motivatie van een Victoria Secret-model voor aan de dag te leggen. Hieronder een paar van die kleine dingen, die meteen een groot verschil maken. Oftewel: kleine moeite, groot plezier.

1. Sorry guys, maar écht, leg die telefoon even weg

Je kan meteen beginnen. Ik meen het. Nu. Lees dit bericht niet verder dan deze zin en ga de twee minuten, die je nodig hebt om verder te lezen, een gek dansje doen met je kind, alvast aan die saaie belastingaangifte beginnen of gewoonweg even dromen over de zomervakantie. Ik neem het je niet kwalijk. Ik vind zelfs dat je het écht zou moeten doen. Probeer tenminste twee uur nadat je je kinderen van school heb opgehaald, je telefoon of laptop niet te gebruiken. Gewoon even niet. Je hebt de hele avond nog om op 10 verschillende manieren te lezen, waarom het Presidentschap van Donald Trump gedoemd is te mislukken. Of niet. Of wel. Of niet.

LEES OOK: Goodbye stress! Hallo hygge

2. Lees meer

Boeken dus. Geen Facebook-posts of Twitter-feeds. Daag je brein eens langer uit dan 140 tekens of een kort nieuwsbericht. Lezen verrijkt. Niet alleen kan het helpen je probleemoplossend vermogen te verbeteren en je woordenschat uit te breiden, ook werkt het ontspannend en kan het je vermogen om je in andere personen of culturen in te leven versterken. Of het nou de nieuwste Harry Potter is, Judas van Astrid Holleeder of een boek over het kinderbrein. Lees, leer en kom tot rust. Voor de te bezige bijen onder ons, luisterboeken zijn echt niet alleen voor lange autoritten uitgevonden. Jezelf multitaskend even in een andere wereld bevinden, is toch ook al geluk?

3. Draag vaker hakken en draag kleren die goed passen

Het klinkt wat oppervlakkig misschien, maar hakken dragen kan wonderen doen voor je zelfbeeld. Net zoals goed passende kleding dat kan doen. Van een te strakke broek voel je jezelf dik en van een te grote top voel je jezelf dun. Kleding die als gegoten zit, zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel zit. Je zelfvertrouwen stijgt onmiddellijk als je tevredener bent met jezelf en je spiegelbeeld. Allemaal gratis en voor niets, want die broek of die top koop je toch. Het is de juiste maat die het hem doet. Een stel hakken eronder, ja, ook eens als je de kinderen gaat ophalen van school, en je rijst letterlijk en figuurlijk even boven jezelf uit.

4. Ben je bewust van wat je doet

Mediteren klinkt meteen zo zwaar. Alsof je onmiddellijk je gym-outfit moet gaan aantrekken en honderd kaarsen moet gaan aansteken. Maar mediteren in de zin van je gedachten focussen op het hier en nu, is ook mediteren. En het is goed om dat vaker gedurende de dag toe te passen, omdat het stress kan verminderen en je concentratie kan verbeteren. Al is het maar als je je handen wast. Ik ben bijvoorbeeld helemaal weg van de geur van een bepaalde Franse handzeep en elke keer als ik mijn handen met die zeep was, word ik blij van de geur die die zeep achterlaat. De geur doet me denken aan vakantie, aan warmte en bloemen. En dat zo’n twintig keer per dag. Handen wassen wordt zo een bewuster moment. Zoals de knuffel aan je kind een bewuster moment kan zijn. Of de door jou gekozen combinatie van kruiden die je vanavond aan je maaltijd toevoegt.

5. Beweeg een beetje meer

Terwijl ik dit typ, zit ik op een groot kussen, met mijn rug tegen de verwarming. Prima natuurlijk, je kan niet heel de dag staan, al zou ik graag een zogenaamde stand up desk (een bureau, waaraan je staat ipv zit) bezitten. Maar als dit stukje af is, moet ik echt weer even bewegen. Dan ren ik snel naar de brievenbus voor die verjaardagskaart of stofzuig ik extra enthousiast het huis. Ik pak nog even de fiets voor de boodschappen en na school maak ik met de kinderen een wandeling door het park. Natuurlijk kan ik ze ook allemaal snel in de auto proppen en afzetten voor de open haard, waaraan we ons allemaal kunnen warmen, maar dat kan ook een uurtje later nog. En dat uurtje buitenlucht en beweging, maken mijn dag nét wat fijner én gezonder.

En weet je wat nu het allerfijnst is? Als je 1 van bovenstaande tips toepast, ben je ook al lekker goed bezig. Succes!

Met deze 6 apps kun je proberen om je stressniveau flink te verlagen.

Bron hoofdbeeld: tumblr.com

Meer leuke content? Like ons op Facebook