5 tekenen dat je te hard werkt

En dit doe je eraan

Persoonlijk

Ben je kapot? Op? Val je in slaap op de bank om 21.00? Misschien werk je wel te hard, zonder dat je er erg in hebt. Hieronder vijf tekenen en praktische tips wat je eraan doet.

1. Je werkt simpelweg teveel uren (aan één project)

Volgens Amerikaans onderzoek werkt zo’n 80% ongeveer 7 à 8 uur buiten kantooruren. Geen goed idee, aangezien we het al zo ‘gierend druk’ hebben. En feit is: iets minder hard werken zorgt vaak voor een betere kwaliteit en meer focus.

Dit doe je eraan: Plan één of twee flinke blokken tijd in je dag om aan de zwaarste klussen te werken.

2. Je naam? Marit Multitasker

Multitasken, wij vrouwen zijn er een kei in (denken we) en dat is niet gek. Multitasken is verleidelijk wanneer je to-do list belachelijk lang is. Hoe vaak switch jij van opdracht, in de hoop dat je het allemaal af krijgt? Volgens onderzoek werkt dit voor geen meter. Een studie van Stanford laat zien dat chronische multi-taskers slechter presteren in vergelijking tot mensen die hun taken één voor één doen.

Dit doe je eraan: Volgens het onderzoek kun je het beste minstens 20 minuten aan één opdracht werken voordat je met iets anders aan de slag gaat.

3. Veel werk, weinig fun

Je doet zó je best om al je doelen te halen dat je bang bent dat een beetje lol te veel afleiding is. Onderzoek laat het tegenovergestelde zien: even de tijd nemen om iets te onderzoeken wat je leuk vindt zorgt juist voor nieuwe energie. Door je gedachten te laten afdwalen motiveer je jezelf. Zeker wanneer je bezig bent met een moeilijke klus is het echt niet erg om vijf minuten met je collega’s te lachen, zegt de Universiteit van North Carolina.

Dit doe je eraan: Plan mini-pauzes wanneer je aan een heftig project werkt. Moet je even een paar uur bikkelen? Plan dan een snelle koffie-afspraak met een collega of ga buiten een frisse neus halen.

4. Je hebt het altijd ‘te druk’

Chronische ‘drukte’ en constant het gevoel hebben dat je ‘te weinig tijd hebt’ is niet goed voor de productiviteit. Onderzoekers hebben bijvoorbeeld aangetoond dat lange dagen maken kan zorgen voor despressies. Het is ook niet goed voor het werk, want het zorgt uiteindelijk voor een burn-out, ruzies thuis, en ga zo maar verder.

Dit doe je eraan: Werk maximaal aan twee projecten tegelijk. Volgens onderzoek werkt dat het beste. Oh, en plan altijd meer tijd in dan dat je denkt nodig te hebben voor een opdracht. Zo ben je niet continu aan het haasten van deadline naar deadline en blijf je op schema.

5. Je doet iets te hard je best

Boeken zijn er vol over geschreven: de kunst van het ‘niet proberen’. Volgens deze professoren bereik je soms meer door relaxt te zijn en niet te hard je best doen. Op zich best logisch, want door je lichaam te relaxen kunnen je hersenen beter nadenken.

Dit doe je eraan: Herhaal het mantra ‘het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit’.

Meer leuke content? Like ons op Facebook