Rachelle Weiler
Rachelle Weiler | LinkedIn Kids 27 sep 2019

5 tips om van jouw kind een makkelijke eter te maken

Een moeilijke eter kan voor elke ouder iets anders betekenen. Terwijl sommige kinderen bepaalde voeding absoluut niet willen eten, bestaan er ook kindjes die alles behalve makkelijke eters zijn, en van elke maaltijd een strijd maken.

Of je thuis een moeilijke eter hebt of juist een kleine bourgondiër in de dop, hangt vaak grotendeels af van het karakter. Maar toch zijn er wel degelijk factoren op te noemen die van invloed zijn op de eetlust van jouw kleintje.

Met de onderstaande tips kan je proberen om verschillende soorten voeding zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor jouw kind. En hoe meer hij of zij lust op jonge leeftijd, hoe gemakkelijker en gevarieerder je kind zal eten in de rest van z’n leven.

1. Begin al vroeg met nieuwe ervaringen

Als je kind in het eerste levensjaar te weinig blootgesteld is aan verschillende smaken en texturen, is de kans groot dat je kind later een moeilijke eter wordt. De periode waarin je kind alleen gepureerd eten mag hebben, duurt niet lang. Maar als je te lang doorgaat met het pureren van eten of met het kiezen voor voedsel zonder veel smaak, zoals rijst, pasta of ontbijtgranen, is de kans groot dat je kind andere texturen en smaken af zal wijzen.

Door het aanbieden van verschillende texturen, zal je kind ook sneller leren hoe hij of zij de kauwspieren moet gebruiken.

2. Wees alert op textuur

Gevoeligheid voor textuur van eten komt ook bij volwassenen voor. Wie kent niet iemand die de textuur van avocado niet lekker vindt, of niet tegen het gevoel van een knappende cherrytomaat in z’n mond kan? Kinderen hebben deze gevoeligheden ook, maar weten dat vaak nog niet. Veel dingen die zij eten, eten ze namelijk voor de eerste keer.

Je kan kinderen laten wennen aan textuur om ze op een bepaalde manier met hun eten te laten spelen. Laat ze eens een aardappel prakken met hun vork, of het eten met hun vingers aanraken. Zo wennen ze aan verschillende texturen en worden ze sneller makkelijke eters.

Het is belangrijk dat eten dat je ze aanbiedt, lekker ruikt. Dit is het eerste zintuig dat de zin in eten bij een kind kan versterken. Leer je kind dat er allerlei verschillende geuren in de keuken en voedsel te vinden zijn.
Dit doe je door bijvoorbeeld eens langs je kruidenrekje te lopen en je kind verschillende geuren te laten ruiken. Wat vindt je kind wel lekker, en wat niet? Op basis hiervan kan je bijvoorbeeld gerechten maken waar je kind sneller enthousiast van wordt.

Lees ook: Deze dingen kan je peuter beter nog niet eten

3. Angst voor het onbekende

Veel peuters en kleuters wijzen soms eten af, omdat ze het niet kennen. Misschien vinden ze het wel lekker als ze het proeven, maar kinderen houden doorgaans op dat vlak niet van verassingen. Als je je kind ziet twijfelen bij het avondeten, leg hem of haar dan duidelijk uit wat er op het bord ligt, en vertel hoe het ongeveer smaakt. Op deze manier kan je kind zich zonder al teveel spanning voorbereiden op iets nieuws en wordt hij of zij toch misschien een makkelijke eter.

4. Wees een goed voorbeeld

Denk goed na over hoe je zelf omgaat met eten. Eet je zelf alles? Laat je je wel eens negatief uit over iets dat je niet lust? Laat je zelf bepaalde dingen liggen op je bord? Geniet je van lekker eten? Dit is heel erg belangrijk, aangezien je kind constant reacties van jou zal polsen en deze na zal doen.
Maak daarom van eten een feestje, en laat zien dat je het leuk en lekker vindt om gezond en gevarieerd te eten.

Lees ook: Wat als je kind meer weegt dan z’n leeftijdgenoten?

5. Limiteer snacks

Het is logisch dat als je kind gewend is aan dagelijks frisdrank, popcorn, cornflakes en snoep, hierdoor geen zin heeft om dingen als groente, proteïnen en gezonde vetten te proberen en geen makkelijke eter zal worden. Limiteer daarom de hoeveelheid snacks, en leer je kind al vanaf jonge leeftijd dat stukjes komkommer of paprika ook een lekker tussendoortje zijn. Of laat je kind bijvoorbeeld kiezen tussen wat groente, een stukje fruit of een paar nootjes of een ei.

Ongezond eten ligt overal op de loer, ook als je uit eten gaat. Als je kind nog klein is, hoeft het echt niet een eigen bord frites met een kroket, ondanks dat dat op het kindermenu staat. Laat je kind allerlei hapjes van jou en je tafelgenoten proeven. Op deze manier eet je kind gevarieerd en komen jullie er samen achter wat je kind wel en niet lekker vindt.

Lees ook: 6 tips voor minder suiker (zonder steeds nee te zeggen)

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
5 tips om van jouw kind een makkelijke eter te maken
Sluiten