5 tips voor meer uithoudingsvermogen

In no-time!

Body & beauty

Oeps, van dat sporten is deze winter niet zo heel veel terecht gekomen. Je uithoudingsvermogen is below zero, een sprintje naar de bus gaat nog maar verder: ai! Of je nu mee wil doen aan de marathon van New York, een dag minder vermoeid doorkomen of gewoon werken aan je gezondheid, deze tips helpen je back on track.

1. Intervaltraining

Je kunt het beste aan je uithoudingsvermogen werken met korte intervallen. Of je nu loopt, fietst, hardloopt, danst of roeit, wissel intensieve stukjes af met minder intensieve. Op internet vind je voor iedere sport wel een intervaltraining.

2. Minder tijd om te herstellen

Wil je spierweerstand opbouwen dan doe je er goed aan om tussen de 30 tot 90 seconden te gebruiken om te herstellen. Even op adem komen en hup, weer door. Volgens het Journal of Strength Conditioning and Research is dit de ideale manier om je uithoudingsvermogen te verbeteren.

3. Rustdag

Werken aan steeds minder hersteltijd en keihard werken aan je work-out is goed om je conditie op te bouwen, maar rust is ook belangrijk! Ga niet ieder dag tot het uiterste, want dat vermindert uiteindelijk de intensiteit van je training.

4. Rust, rijnheid, regelmaat!

Met één keer in de week twee uur buffelen in de sportschool ga je er niet komen. De frequentie van je work-out in jouw key to succes. Liever drie tot vijf keer in de week een half uurtje sporten, dan één keer een paar uur.

5. Don’t stop!

Je koppie is misschien wel de grootste boosdoener dat je op dit moment minder uithoudingsvermogen hebt dan je zou willen. Je hebt dus doorzettingsvermogen nodig! En heb je dat wat minder (zoals ik) ga dan first thing in de ochtend. Voor ik erover na kan denken hebben ik mijn sportkleding aan en sleur ik mezelf uit bed. Hoef ik er de rest van de dag niet meer aan te denken (want dan heb ik toch nooit tijd).

Meer leuke content? Like ons op Facebook