5 tips waarmee ook jij die gezonde basis erin houdt!

Claire Easy Peasy 16 mrt 2016 Eten

Claire van den Heuvel van Bluebelle en Easy Peasy Kids informeert en inspireert over gezond, voedzaam en bewust eten en de voordelen daarvan. Twee keer per week deelt zij met ons handige tips en de lekkerste recepten. Vandaag geeft ze vijf tips over hoe je de gezonde basis erin houdt.

[STAP stap=”1″]

Begin ieder eetmoment met het meest gezonde

Probeer er een gewoonte van te maken om je kind(eren) bij ieder eetmoment éérst iets gezonds te geven. Eigenlijk de ouderwetse ‘eerst een hartige boterham en daarna pas een zoete’. Maar dan écht gezond ingevuld. Zodra je dit als routine gaat invoeren, ook bij de tussendoortjes, vinden ze het al snel prima. ‘Ja hoor, je mag zo een koekje, maar eerst even…’. Fijn voordeel: ze zitten eerder vol waardoor ze soms zelfs dat koekje of snoepje niet eens meer opeten. Of er niet meer om zeuren.

[STAP stap=”2″]

Vertel waarom je het zo belangrijk vindt

Je hoeft het heus niet iedere maaltijd te hebben over waarom het zo belangrijk is om groenten te eten. Soms is het juist goed het over hele andere dingen te hebben en de prioriteit te leggen bij een relaxte sfeer aan tafel. Toch is het ook goed om het gesprek en de uitleg over een gezond eetpatroon wel regelmatig aan te halen. Bijvoorbeeld door uit te leggen waarom jij het zelf zo belangrijk vindt om gezond te eten. En wat de voordelen zijn, ook voor hen: sterk worden, meer energie om hard te kunnen rennen, een mooie huid… wat je kind ook maar aanspreekt.

[STAP stap=”3″]

Groenten altijd x 2

Groenten is niet het bijgerecht, maar het hoofdgerecht. Altijd. Of zet op z’n minst naast de maaltijd schaaltjes met extra rauwkost op tafel. Hoe meer groenten, hoe beter. Twee of drie soorten groenten binnen één maaltijd, ook een goed idee! Leer ze van jongs af aan: een maaltijd zonder groenten is geen maaltijd.

[STAP stap=”4″]

Maak échte tussendoortjes ‘normaal’

Iets ‘lekkers’ hoeft niet altijd iets ongezonds te zijn. Aardbeien in de zomer: hmmmmm. Maar ook zelfgebakken koekjes zonder allerlei onnodige toevoegingen. Die zijn trouwens sowieso véél lekkerder dan de koekjes uit een pakje.

[STAP stap=”6″]

Maak ruimte voor uitzonderingen

Een gezonde basis thuis zorgt voor meer rek buiten de deur. Wat je niet wilt – en bij opgroeiende kinderen ook zeker niet gaat lukken – is snoep, koek en ander minder gezond fastfood verbieden. Hierdoor wordt het juist aantrekkelijker en is de kans groot dat ze er later – wanneer ze zelf hun keuzes gaan maken – alleen maar meer van willen eten.

Welke tips ga jij gebruiken? Praat mee op onze Facebook.

Lees ook: Dit zijn 10 producten die kinderen vaker zouden moeten eten >

bluebelle.nl: online platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Thuishaven van EASY PEASY o.a. bekend van de must-have kookboeken Easy Peasy & Easy Peasy Family.

Reageer op artikel:
5 tips waarmee ook jij die gezonde basis erin houdt!
Sluiten