Als je stopt met deze 5 gewoontes wordt je hoofd een stuk opgeruimder

Persoonlijk

Ons brein is net een computer: onwijs krachtig, intelligent en op te roepen wanneer we willen. Maar functioneren we wel altijd voor de volle 100%?

Als je nog iets anders doet tijdens het nadenken, heeft dat invloed op je concentratievermogen, focus, oplossingsgerichtheid en creativiteit. Daardoor is je uitvoerende IQ tijdelijk lager. En we denken standaard aan tien dingen tegelijk. Zelfs als we op ons werk zitten, spookt er door ons hoofd: wat doen we met avondeten, wie haalde de kinderen ook alweer op en had ik die opmerking tegen die collega wel moeten maken?

Testje

Om voor te kunnen stellen wat het doet met je focus: probeer een stukje te lopen terwijl je per 7 terug telt vanaf 1000 (1000, 993, 986, etc.) Je zult zien dat je langzamer gaat lopen of zelfs stopt. Hoe kan dat? Je hersenen moeten zo hard werken voor deze wiskundige opgave, dat het niet genoeg verbindingen heeft om je benen te vertellen dat ze de ene voet voor de andere moeten zetten.

Vreten energie

Veel taken hebben niet zo veel invloed als in dit voorbeeld. Veel mensen werken of lezen namelijk terwijl ze eten of muziek luisteren. Toch vreten sommige psychologische gewoontes onbewust zoveel energie dat het een negatief effect heeft op je denkvermogen en je productiviteit. Je hoofd is vol in plaats van opgeruimd. Maar weinig mensen zijn zich daarvan bewust en blijven dus fanatiek multitasken, waardoor ze hun werk niet altijd voor 100% uitvoeren.

Dus daarom even op een rijtje: 5 gewoontes die we allemaal hebben, maar die onze productiviteit volgens experts op Psychology Today duidelijk verminderen. Doe er je voordeel mee.

1. Piekeren

Vervelende, stressvolle en frustrerende situaties steeds maar overdenken zorgt ervoor dat je gedachten je emotioneel erg opslokken. Dat belast ook je intelligentie. En daarmee ook je emotionele en mentale gezondheid.

2. Onbehandeld schuldgevoel

Iedereen voelt zich weleens schuldig. Dan proberen we het op de een of andere manier weer goed te maken. Maar als dat gevoel maar blijft terugkomen, vormt dat een constante cognitieve afleiding. De enige oplossing is om het schuldgevoel écht zoveel mogelijk achter je proberen te laten. Al is dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan.

LEES OOK: Zo werkt het brein van je kind

3. Zinloos klagen

Veel mensen zijn geneigd om hun frustraties slechts met vrienden te delen dan met iemand die werkelijk kan helpen ze weg te nemen. Degene in kwestie bijvoorbeeld. Elke keer dat je je verhaal aan vrienden vertelt, word je opnieuw geïrriteerd. Dat blijft zo, zolang er niet écht iets aan gedaan wordt. Dat beperkt onbewust ook je denkvermogen, zeggen experts.

4. Een afwijzing overanalyseren

Afwijzing zorgt voor emotionele pijn die niet alleen duidelijk invloed heeft op je humeur, maar ook op je cognitief functioneren. Je wordt ook heel kritisch naar jezelf, wat je zelfvertrouwen verder omlaag haalt. Ook dat doet pijn, waardoor die cirkel blijft bestaan.

5. Zorgen maken

Veel mensen denken dat je zorgen maken geen kwaad kan. Maar onbewust zorgt het voor een ongemakkelijk en slecht humeur. Dat kan veel meer afleiden dan je denkt. Als je je ergens zorgen over maakt, wordt dat een prioriteit in ons hoofd en wordt al het andere aan de kant geschoven, terwijl dat niet altijd de juiste balans is. Probeer in oplossingen te denken of achter je vragen aan te gaan om je zorgen te verminderen.

Dit gebeurt er met de hersenen van een moeder.