5 x geheugen boosters voor een alerte dag

#5: train letterlijk je geheugen

Persoonlijk

In de drukte van alledag en wellicht nog wat zwangerschapshormonen hier en daar is ons geheugen niet meer wat het geweest was. Althans, soms heeft het geheugen een boost nodig. We moeten haar gewoon een handje helpen.

Zit jij ook weleens diep in je geheugen te graven over wat er ook alweer gezegd is? Wie dat nou ook alweer tegen je zei of wat jou precies voor boodschappen moest doen? De onderstaande boosters zijn wetenschappelijk bewezen en geven ons geheugen een flinke opkikker.

1. Eet (pure) chocolade

Niet gelijk naar de supermarkt rennen om de lekkerste repen in te slaan, het betreft hier hele pure chocolade. Of nog beter gezegd: het gaat om het hoog gehalte aan flavonoïden die aanwezig is in cacao. We hebben het dus niet over de hoeveelheden vet en suiker die verstopt zitten in een caramel-zeezoutreep. Helaas. De Universiteit van Columbia heeft 40 volwassenen tussen de 50 en 69 jaar onder de loep genomen, die 3 maanden lang elke dag een cacaodrankje dronken. Wat bleek? Na deze 3 maanden presteerden ze beter op geheugentesten en er was een grotere activiteit te zien in het deel van de hersenen wat gelinkt is aan geheugen. Een schep (rauwe) cacao in de warme melk, lijkt ons dus niet eens zo’n gek idee op deze koude dag.

2. Maak een fout

Ten eerste leer je van je fouten, ten tweede profiteert je geheugen hiervan. Uit recent onderzoek van de Universiteit van Toronto blijkt dat de deelnemers die meededen aan een geheugentest, ze de vraag die ze eerst fout hadden beantwoord, daarna beter onthielden dan de rest van de vragen.

3. Drink groene thee

Een studie van het universitaire ziekenhuis van Basel toont aan dat deelnemers die voor het maken van een geheugentest groene thee dronken, beter bleken in het maken van de test dan mensen die geen groene thee dronken.

4. Stop met multitasken

Professor in de psychologie, Mark McDaniel, van de Washington University zegt dat het logisch is dat mensen niet meer weten waar ze hun sleutels hebben gelaten. Vaak besteden we er niet genoeg aandacht aan en zijn we met tien dingen tegelijk bezig. “Wanneer je ze neerlegt, stop dan met alles wat je aan het doen bent en zeg hardop: ‘Ik leg ze nu op het kastje in de gang’.” Onderzoeken wijzen uit dat het 8 seconden duurt voordat we bepaalde informatie tot ons hebben genomen. Concentratie is dus cruciaal. Luister waar je naar moet luisteren en doe één ding tegelijk. Dus of wij vrouwen nou een kei zijn in multitasken of niet, het is niet verstandig voor je geheugen.

5. Work it out!

Ga naar de sportschool, beoefen yoga of ga hardlopen. Doe iets, als je maar in beweging bent. Onderzoekers uit Vancouver hebben aangetoond dat vrouwen die een grotere kans op dementie hadden, profiteerden van een simpel trainingsschema voor 6 maanden. Zo vergaten ze nauwelijks meer waar spullen lagen.

6. Drink een glaasje

Die continue discussie over of een glas alcohol per dag nou wel of niet goed is, is op dit gebied niet nodig. Wat blijkt? Onderzoekers van de Universiteit van Texas stellen dat mensen boven de 60 zonder enige indicatie van dementie baat hebben bij een glas alcohol per dag. Het heeft vooral een positieve invloed op het episodische geheugen: het geheugen voor gebeurtenissen die in het verleden hebben plaatsgevonden.

7. Eet gezond

Zonder vrije radicalen, maar wel met veel vis, noten en groenten. Omega-3 vetten en antioxidanten (kleurrijke groente-en fruitsoorten) zijn heel zijn erg belangrijk voor een goed geheugen. Gary Small van de UCLA Geheugen Kliniek zegt dat voedingsmiddelen met een lage glycemische index, zoals havermout, ook goed is voor een scherp geheugen. Vlees blijkt weer niet goed te zijn volgens hem; de omega-6 vetten die in vlees zitten, zouden juist kunnen zorgen voor ontstekingen in het hersengebied. Wat je dus vanavond kunt eten? Een salade van spinazie, avocado, bieten en een goed stuk vis.

Ook interessant: train je geheugen door middel van je smartphone

Meer leuke content? Like ons op Facebook