5 x waarom elke school zijn eigen hond nodig heeft

Marlies Jansen 18 nov 2015 Kids

We hebben al vaker geschreven over het positieve effect van huisdieren op kinderen. Maar ook buitenshuis doet een hond veel goed! Labradoodle Tibbe is het levende bewijs waarom elke school z’n eigen hond zou moeten hebben.


Tibbe is groot, harig en zacht. Een warme, levende knuffel. De labradoodle is sinds de zomervakantie vaste kracht op basisschool Burcht-Rietheim in het Zeeuwse dorpje Oost-Souburg. Drie dagen in de week komt hij met meester Guy mee. Het positieve effect van de hond is nu al merkbaar!

[STAP stap=”1″]

Kinderen zitten beter in hun vel

Tibbe troost, helpt en luistert. Hij geeft kinderen meer zelfvertrouwen en helpt ze zich op hun gemak te voelen. Hierdoor kruipen verlegen kinderen bijvoorbeeld uit hun schulp. ‘Een hond voegt vooral op sociaal-emotioneel en intuïtief gebied veel toe,’ vertelde meester Guy Midavaine in een eerder interview. ‘Als leerkracht krijg je bijvoorbeeld niet altijd contact met leerlingen die naar binnen gekeerd zijn. Door een hond durven ze zich wel open te stellen.’ Dat merken ouders thuis trouwens ook, want binnenvetters vertellen thuis meer over wat er op school gebeurt.

tibbe 2

[STAP stap=”2″]

Tibbe troost

Is er een kleuter gevallen op het plein? Een beetje aandacht van Tibbe doet wonderen. Maar ook bij groter leed biedt hij steun, alleen al door er te zijn met zijn grote, geduldige hondenlijf. Kinderen die verdrietig zijn, knuffelen Tibbe graag terwijl ze allerlei vertrouwelijkheden in zijn oor fluisteren. Over wat hen dwarszit, bijvoorbeeld.

[STAP stap=”3″]

Hij helpt zelfs met lezen

Tibbe is een goede luisteraar voor kinderen die moeite hebben met lezen. Kom op, voorlezen maar! Het geeft niks als een kind zich een keer verspreekt, Tibbe zal hem niet uitlachen. Zonder zo’n belemmering ontwikkelt een kind sneller nieuwe vaardigheden, wat goed is voor zijn zelfvertrouwen.

tibbe

[STAP stap=”4″]

Kinderen leren duidelijk communiceren

Honden zijn net mensen: als je niet duidelijk tegen ze bent, snappen ze er geen snars van. De kans dat je van ze gedaan krijgt wat je wilt, is dan in elk geval minimaal. Met Tibbe doen ze commandospelletjes in de klas. De kinderen moeten hem roepen en mogen hem een snoepje geven. ‘Zo leren ze op een duidelijke manier communiceren en werken ze aan een weerbare houding,’ aldus meester Guy.

[STAP stap=”5″]

Tibbe verbetert de sfeer

De sfeer in de groep is positief veranderd sinds Tibbe op z’n matje in de klas ligt. De hond zorgt voor gezelligheid, de kinderen gaan makkelijker met elkaar om en ze werken rustiger en meer ontspannen met deze knuffel in de buurt. Tot slot wordt er minder geruzied en gepest. Dus tel uit je winst!

PS: Tibbe volgt een opleiding tot buddyhond bij de Stichting SAAC. Deze stichting leidt honden op die worden ingezet voor kinderen met autisme. Daarnaast begeleiden ze scholen die een hulphond in de klas willen.

‘Patser gaat overal mee naartoe, hij ligt zelfs voor het toilet en het bad’ Lees het bijzondere verhaal van Alice die een PTSS-buddyhond kreeg >

Reageer op artikel:
5 x waarom elke school zijn eigen hond nodig heeft
Sluiten