5 x waarom ongezonde uitzonderingen een goed idee zijn, vooral voor kids

Culinair

Dat ik 100% voor een zo gezond mogelijk eetpatroon ben (voor mezelf én mijn gezin) moge duidelijk zijn. Eerder gaf ik deze 5 tips om dat wat makkelijker te maken. Toch ben ik er ook van overtuigd dat er ruimte moet zijn voor ongezonde uitzonderingen. En wel om de volgende 5 redenen.

1

Verboden vruchten zijn het zoetste

Wat je niet wilt – en bij opgroeiende kinderen ook zeker niet gaat lukken – is snoep, koek en ander minder gezond fastfood verbieden. Hierdoor wordt het juist aantrekkelijker en is de kans groot dat ze er later – wanneer ze zelf hun keuzes gaan maken – alleen maar meer van willen eten.

Je moet erop vertrouwen dat de gezonde basis die je ze (thuis) meegeeft zijn vruchten afwerpt voor een zo gezond mogelijke levensstijl, nu én later! Het mogen ervaren van uitzonderingen laat het verschil zien en maakt ruimte voor andere keuzes.

2

Niet omdat het moet

De nummer één reden waarom het volhouden van een gezond eetpatroon voor zoveel mensen keer op keer niet lukt is de motivatie. Het moet. De kunst is juist om het te willen. Je wilt liever geen kinderen die alleen maar gezond eten omdat het moet. Want wat gaan ze dan straks doen als jij er niet meer 24/7 bij zit om die bonen naar binnen te werken?

Door ze op te voeden met de 80-20% regel, uit te leggen waarom we voor het grootste deel van de maaltijden kiezen voor iets voedzaams (bij mij werkt op dit moment het spierballen-verhaal erg goed!) én ook ruimte te geven voor ongezonde uitzonderingen, leer je ze dat er een keuze is. Je vergroot hiermee de kans dat ze naast alle minder gezonde verleidingen ook gezond willen eten. Of er in ieder geval geen groot probleem van maken. Er is tenslotte ruimte voor beide. Geen spanning.

Bron: Alice

En zolang ze zonder enig probleem hun groente en fruit opeten, nieuwe dingen willen proberen, vragen om spinazieblaadjes in hun broodtrommel (not kidding) of een appel als tussendoortje pakken, maak ik me niet druk om hier en daar een koekje, snoepje, zakje chips of ijsje.

3

100% bewust is belangrijker dan 100% gezond

Zolang je weet wat je eet of aan je kinderen geeft, zit je eigenlijk goed. Ook als dat niet altijd de meest voedzame of meest gezonde keuze is. Kies bewust! Wéét wanneer je ze in dat attractiepark een ijsje geeft met veel teveel suiker, zout, kleur- en geurstoffen. De kans is dan namelijk groter dat je het volgende eetmoment weer wat voedzamer invult. Het probleem zit ‘m juist bij de producten waarvan en momenten waarop je dénkt goed bezig te zijn terwijl dat juist helemaal niet zo is.

4

Het heet niet voor niets een traktatie

Krijgen mijn kinderen nu iedere dag de keuze voor iets ‘ongezonds’? Nee. Zeker niet. Als het even kan geef ik ze een traktatie die ze lekker vinden maar die nog steeds voedzaam voor ze is. In ons boek Easy Peasy Family vind je hiervoor voldoende inspiratie. Ik maak me alleen niet zo druk om de keren wanneer ze op een verjaardag zijn en wel gaan voor die bak met snoep.

5

Er zijn natuurlijk wel grenzen

En wat mij betreft ligt die grens bij blauw smurfen ijs. Nee, zonder gekheid, iets lekkers is prima. Ook als je eigenlijk qua voedingswaarden denkt: mwah. Maar er zijn grenzen. Bepaal deze. Mijn persoonlijke grenzen zijn:
1. Waarom iets aanleren wat ze nog niet kennen en waar ze nog niet om vragen?
2. Je hebt ongezonde uitzonderingen en ongezonde uitzonderingen. Kies de beste optie van de slechte opties. Liefst iets waarbij de ingrediënten nog enigszins natuurlijk zijn.
3. Heb je het gezonde deel van het eetpatroon totaal niet op de rit? Beperk dan het ongezonde deel ook. Het hele idee is tenslotte balans en als er nooit een stronkje broccoli naar binnengaat, wordt dat niet bepaald makkelijker met chocolade als alternatief.

Jammie! Deze snelle chocopasta maak je gewoon zelf >

bluebelle.nl: online platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Thuishaven van EASY PEASY o.a. bekend van de must-have kookboeken Easy Peasy Family & Easy Peasy Kids.