6 apps om uit te proberen die je stressniveau flink verlagen

Body & beauty

Stress hoort bij het leven. En hoewel wij vrouwen flink wat kunnen hebben, moet je niet in een vicieuze cirkel terecht komen. De eerste stap is je telefoon wat vaker wegleggen. Althans, dat zou je zeggen. Of het wordt juist je belangrijkste tool.

‘Stress, hoe duur is je succes? Steeds spiegelen en vergelijken, twijfelen. Wat doen we hier eigenlijk, wie hoort je?’ Zo zingt de Nederlandse rapper Typhoon. Het moet velen bekend in de oren klinken. Stress is geen uitzondering meer. Eerder iets wat ons dagelijks teistert. Voor wat stress relief kun je een extra vakantie boeken (wellicht wat duur), lekker gaan sporten (misschien niet je ding) of met vriendinnen de hort op en even flink aan de fles hangen (natuurlijk ook niet écht de beste optie, plus kortetermijndenken). Mogen we je nog een oplossing aanreiken? Apps! En ze zijn er inmiddels in groten getale. We selecteerden zes favorieten die je kalmeren en leren hoe je te wapenen tegen stress.

1

Headspace

Voel je ergens een kleine nieuwsgierigheid naar mediteren, maar ben je ook bang voor vaag en zweverig gedoe? Dan is deze app iets voor jou. De spirituele praatjes, mantra’s en urenlange zitsessies worden je bespaard, je leert juist op een luchtige manier ervaren hoe het is om te mediteren. De relaxte stem van je Engelse leraar Andy begeleid je iedere dag tien minuten lang door de oefening heen. En schrik niet wanneer het je voor geen meter lukt en je hoofd op hol slaat, bij mediteren geldt echt: oefening baart kunst. De eerste tien sessies zijn gratis.
Via iOS en Android

2

Stop, Breathe, and Think

De naam zegt al genoeg. Deze app laat je even stilstaan bij jezelf en het hier en nu. Elke keer als je de app opent wordt er als eerste gevraagd hoe je je voelt. Aan de hand daarvan worden er verschillende meditatiesessies aan je voorgelegd waaruit je kunt kiezen.
Via iOS (gratis) en Android (€1,06)

3

Happify

Deze app belooft je optimisme een boost te geven, vergroot gevoelens van dankbaarheid en verdrijft negatieve gedachten, angst en stress. Niet met saaie praatjes of leuke plaatjes, maar middels opbeurende spelletjes (quizzes), video’s en onderzoeken die zijn bedacht door wetenschappers en experts die al jaren bezig zijn met positieve psychologie, mindfulness en cognitieve gedragstherapie.
Via iOS (gratis) en Android(gratis)

4

What’s Up?

Deze app haalt technieken uit de cognitieve gedragstherapie (CGT) erbij, zoals inzicht in je gedachten en hoe je gedachten je emoties beïnvloeden. Het leert je het verschil tussen het krijgen van een paniekaanval en het rationaal benaderen van angst en stress. Je krijgt interessante inzichten, leert negatieve gedachtepatronen te doorbreken en het brengt vooral een hoop relativering. Ook krijg je ademtechnieken, positive quotes en zelfs spelletjes aangereikt.
Via iOS (gratis)

5

Relax melodies

Jaaaa, muziek! Want muziek kan naast heel veel (positieve) energie geven, juist ook veel rust brengen. De rustgevende geluiden (hoor je de krekels al?) kunnen je precies de rust geven die je nodig hebt om even af te dwalen of om zelfs binnen twintig in slaap te vallen. Trouwens ook heel effectief bij baby’s en jonge kinderen. Nog een stapje verder? Je kunt ook geleide meditaties volgen.
Via iOS (gratis) en Android (€2,99)

6

Omvana

Dit is jouw persoonlijke meditatie en mindfulness leraar. Met deze app leer je verschillende ademhalingstechnieken, trucjes om sneller in slaap te komen en je krijgt inzicht in je stresslevel. Je kunt geleide meditaties volgen (ze beginnen al bij drie minuten), maar je kunt ook luisteren naar inspirerende poëzie, muziek (meer dan 500 tracks) en speeches. Het uiteindelijke doel is om stress tegen te gaan, positiviteit aan te moedigen, beter te slapen en je productiviteit te verhogen. Klinkt goed toch?
Via iOS (gratis) en Android (€0,73)

Maak kennis met één van de grootste oorzaken voor stress bij (jonge) vrouwen>

Of ben jij misschien gewoon verslaafd aan stress? Zo weet je het…>

Meer leuke content? Like ons op Facebook