6 fouten die vrouwen maken in het kader van hun gezondheid

Body & beauty

In de boekwinkels struikel je over de dieetboeken en op het internet kun je er ook niet omheen. Gezond is in. Toch zijn er een aantal fouten die we keer op keer maken op het gebied van hun gezondheid. Zo vergeten we bijvoorbeeld genoeg water te drinken en zijn we geneigd om maaltijden over te slaan.

De onderstaande vergissingen maken we vanaf nu niet meer, oké?

1. Niet genoeg water drinken

Het is verstandig om tussen de 6 en 8 glazen water per dag drinken. Anders kun je nog wel eens te maken krijgen met uitdrogingsverschijnselen als vermoeidheid, stemmingswisselingen en verstopping. Maar door je drukke bestaan schiet het er zo bij in. Het kan ook dat je water hartstikke saai vindt. Voeg eens wat limoen, basilicum of komkommer toe, die geven een verrassende smaak! Probeer elke dag op dezelfde momenten water te drinken en voor je het weet is het routine! Is je glas leeg? Vul ‘m dan gelijk.

2. Maaltijden overslaan

Wanneer je maaltijden overslaat, vertraagt je stofwisseling. En dat is juist niet de bedoeling. Want je kunt daarna opeens heel veel trek krijgen, waardoor je alles wil eten. Eet regelmatig op vaste tijden en je stofwisseling blijft op peil.

3. Niet genoeg eiwitten binnen krijgen

Eiwitten zijn belangrijk voor een langer verzadigd gevoel. Ze zit vooral in vlees en vis en als je vegetariër bent, kun je zoeken naar vleesvervangers.

4. Te weinig koolhydraten eten

Dit is een tricky one, maar je hebt wel koolhydraten nodig. Je haalt hier 40 tot 70 procent van je energie uit. Hiermee bedoelen we natuurlijk niet gewone pasta en witbrood, maar koolhydraatbronnen waar veel voedingsvezels inzitten zoals zilvervliesrijst, groenten en fruit.

5. Te veel of te weinig sporten

Sporten versnelt je stofwisseling en je wordt er ontzettend vrolijk van (dat stofje wat vrijkomt is heerlijk!). Heel goed dus. Maar houd het bij maximaal 60 minuten per dag. Wanneer je dit langer doet, put je je lichaam te veel uit en heb je kans op blessures (en dan kun je helemáál niet meer sporten). Houd ook in de gaten dat je niet meer gaat eten dan normaal: ‘omdat je denkt dat je het toch wel verbrand’, want dan kom je, wat je gezondheid betreft, geen steek verder.

6. Te weinig slapen

Soms heb je minder vrije tijd dan je zou willen. Om dit te compenseren blijf je wat langer op om toch nog iéts voor jezelf te kunnen doen. Niet doen! Je hebt gemiddeld 8 uur slaap nodig en wanneer je regelmatig minder slaapt dan dat, kun je rekenen op een hoop problemen. Bijvoorbeeld concentratieproblemen en een vertraagd reactie vermogen, maar het is vooral funest voor je huid en stofwisseling. Het begrip ‘schoonheidsslaap’ is er niet voor niets.

Wil je meer lezen over een gezonde levensstijl? Kijk dan eens naar: Tupperdare: gezond eten is niet moeilijk en Top 5 drankjes waarmee je afvalt

Meer leuke content? Like ons op Facebook