6 simpele dingen die je uit je slaap houden

Naast het hebben van een kind...

Body & beauty

Slapeloosheid is echt een probleem van deze tijd. Volgens het Hersencentrum blijkt uit onderzoek dat 40% van de mensen last heeft van slaapklachten en 25% zelfs last heeft van een slaapstoornis.

Natuurlijk heb je alle oorzaken van insomnia al eens voorbij horen komen. Van niet met een volle maag naar bed gaan (omdat de verwerking van het voedsel je slaapritme verstoort) tot niet meer tot vlak voor bedtijd met je laptop of smartphone bezig zijn (omdat het licht van je beeldscherm de aanmaak van het slaaphormoon melatonine remt). Maar er zijn ook andere dingen die het slapen kunnen tegenhouden, waarvan je het misschien niet direct verwacht.

1

Uitslapen

Mensen zijn gewoontedieren, helemaal als het aankomt op slapen. De weekenden waarop je een uur langer in je bed blijft liggen, zijn funest voor je slaapritme. Slaapprofessor Eus van Someren legde in Het Parool uit dat je ingebouwde biologische klok geen grote veranderingen in je slaapritme aankan. ‘Dus als je de ene dag uitslaapt en de andere dag vroeg opstaat, raakt-ie van slag.’ Uitslapen kan je dus veel slechter doen voelen, omdat het je hele routine in de war schopt. Zo. Meteen de maandagochtendblues verklaard.

2

Je slordige slaapkamer

Je kunt jezelf natuurlijk wijsmaken dat je slordige, niet per se superschone slaapkamer heel gezellig en knus is. En in elk geval huiselijk genoeg om erin in slaap te vallen, de wetenschap vertelt ons een ander verhaal. Een onderzoek dat in 2015 is gepubliceerd, onthulde dat mensen die meer dingen (lees: veel troep) in hun slaapkamer hadden liggen, er langer over deden om in slaap te vallen dan mensen die hun slaapkamer heel netjes hielden. Dus je weet wat je te doen staat (en ik ook).

3

Ongesteld zijn

Ongesteld zijn is sowieso irritant. Je wordt er doorgaans chagrijnig van, voelt je niet op je best en als je pech hebt, voelt je binnenste alsof je baarmoeder continu in elkaar wordt gebeukt. Buiten dat doet ongesteld zijn schijnbaar ook iets met je slaap. Door de oestrogeenschommelingen kun je je emotioneel, angstig of zelfs depressief voelen. Stemmingen waar je nou niet bepaald van tot rust komt. Bovendien stijgt je lichaamstemperatuur tijdens je menstruatie met bijna een halve graad. Terwijl we allemaal weten dat je beter slaapt in een koelere ruimte en dus ook als je lichaamstemperatuur wat lager is. Extra raampje open dan maar als je ongesteld bent?

4

Late sportsessie

Het algehele advies is dat regelmatig sporten je kan helpen om beter te slapen. Dat klopt ook, maar… Als je dol bent op trainen in de avonduren, moet je jezelf misschien eens afvragen of dat voor jou wel zo’n goed idee is, die pre-bedtijd workout. Een studie uit 2014 heeft in elk geval uitgewezen dat intensieve training voordat je naar bed gaat, je niet helpt om relaxed te worden. Voortaan iets vroeger sporten dus?

5

Ongezond eten

Natuurlijk weet je dat wat je eet invloed heeft op je algehele gezondheid, slaap is daar geen uitzondering op. Je lichaam gebruikt aminozuren, vitaminen en mineralen om de rustgevende neurotransmitters te creëren die je laten slapen. Als je dieet niet gevarieerd genoeg is óf veel bewerkte producten bevat, kun je deze heilzame voedingsstoffen mislopen. Je lichaam is continu bezig met het in goede banen leiden van de biochemische reacties die ons helpen om in slaap te vallen en te blijven slapen. Als je gezond eet, geef je je lichaam de beste kans om op een natuurlijke manier in slaap te vallen.

6

Je nachtmutsje

Bron: Tumblr

Dacht je dat dat ene glaasje wijn, whiskey of port voor het slapen gaan je zou helpen om in dromenland te komen? Nope. Onderzoek heeft uitgewezen dat terwijl alcohol je aan de ene kant helpt om tot rust te komen, het aan de andere kant zorgt voor een kwalitatief slechtere slaap. Onderzoekers legden mensen aan de monitor en ontdekten een verhoogde alfagolf-activiteit (golven die aangeven dat iemand op een ontspannen wijze alert is) nadat ze hadden gedronken. Terwijl dit meestal gebeurt als je wakker bent, maar rust. Als je slaapproblemen hebt, kun je alcohol dus maar beter even laten staan tot je slaapschema weer helemaal in orde is.

Natuurlijk lost dit lijstje niet ieders slaapprobleem op, maar het is in elk geval goed om bij stil te staan dat ook bovenstaande dingen slapeloosheid kunnen veroorzaken. Want ik weet nu dat ik mijn slaapkamer moet opruimen (stond al in de planning, maar ik gaf het geen prioriteit) en jij gaat nu misschien je sportschema omgooien of geen slaapmutsjes meer nemen. Wat je ook aanpast… Voor vanavond: welterusten! En voor morgen: gezond (en op tijd) weer op!

Heb jij slaapproblemen (overwonnen)? Praat erover op Famme’s Facebook.

Houden bij jou vooral je gedachten je wakker? Dan herken je dit lijstje vast en zeker! >

Meer leuke content? Like ons op Facebook