6 tips van Bluebelle om beter te slapen

Body & beauty

Bijna iedereen heeft er wel eens last van: te weinig slaap. Misschien niet meteen een onderwerp waar je bij ons ‘food coaches’ aan denkt maar vergis je niet, menigeen gaat volkomen de mist in met het voorgenomen gezonde eetpatroon door slaapgebrek.

Je bent moe en grijpt veel vaker dan je nodig hebt naar een quick fix en energieboost in de vorm van eten of drinken. Terwijl je eigenlijk moet slapen. Soms is er een duidelijke aanleiding voor slaapgebrek (huilende kinderen, te veel werk of een feestje), maar soms is het wat moeilijker te achterhalen waarom je ’s ochtends moe wakker wordt. De oplossing kan heel simpel zijn. Wij hebben zes zaken op een rijtje gezet die je misschien vergeten was:

1. Zorg voor een donkere kamer

Als het helemaal donker is om je heen, produceert je lichaam het stofje melatonine. Dit zorgt ervoor dat je in slaap valt.

2. Stop uiterlijk een uur voor je bed naar gaat met het kijken naar schermen

Alom bekend inmiddels, maar toch lijken veel mensen te vergeten dat televisie kijken of naar je iPad staren niet bevorderlijk is voor je nachtrust. Ga liever nog even lezen of luister rustige muziek voor je gaat slapen.

3. Drink geen, of minder, cafeïne

Deze stof zorgt er niet alleen voor dat je moeilijker in slaap valt, maar ook dat je minder effectief slaapt.

4. Beweeg

Als je fysiek moe bent, is in slaap vallen vaak een stuk makkelijker. Dertig minuten middelzware beweging is echt het minimum.

5. Rustig aan met alcohol, koffie, zwarte thee en chocolade

Een slaapmutsje staat misschien bekend als goed middeltje om mee in slaap te vallen, maar is het niet als je er te veel van drinkt. De reden dat je vaak vroeg in de ochtend wakker wordt na een avond met veel drank is dat je lichaam, nadat de alcohol is verteerd, een stofje produceert dat stimulerend werkt voor je lichaam. Kun je het wel vergeten met de rest van die uren slaap.

6. Maak gebruik van geur

Een eeuwenoude slaapbevorderaar is lavendel. Een beetje lavendelolie op je polsen of een diffuser doet wonderen.

En als je het helemaal goed wil doen, kun je het best naakt slapen. Waarom? Dat lees je hier.

Meer leuke content? Like ons op Facebook