6 veganistische goede gewoontes om vandaag nog over te nemen

Culinair

Een veganistisch dieet houd kort gezegd in dat je géén dierlijke producten eet, dus geen kaas of eieren, maar ook veel minder voor de hand liggende producten zoals winegums (waar gelatine in zit). Helemaal vegan gaan is voor veel mensen dan ook te extreem. Toch heeft dit eetpatroon wel een aantal voordelen die zelfs voor de grootste carnivoor interessant zijn om eigen te maken!

1. Leef je uit met groente

Of je nou wel of geen vlees en kaas eet, een portie extra groentes is altijd een goeie toevoeging. Probeer ten minste twee soorten groente aan je maaltijd toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan tomaat en sla op je boterham, geraspte komkommer en wortel in je wrap en stukjes gekookte wortel en sperziebonen door een pastasalade. Zo krijg je ongemerkt toch een hoop extra groentes binnen (ook een tip voor moeilijke eters).

2. Dump de mayonaise

Voor veganisten is mayonaise natuurlijk een no-go (want gemaakt met eierdooiers). En ook voor niet-veganisten kan het geen kwaad om de pot mayo een keer te laten staan. Vooral als er minstens zo lekkere, en gezonde, alternatieven zijn! Besmeer je boterham eens met een rijpe avocado of maak een dip van hummus of tahin met verse pesto.

3. Eet gefermenteerde groente

Ze kregen een tijdje het stempel ‘minder gezond’, omdat ze minder vitamines en mineralen zouden bevatten, maar inmiddels zijn gefermenteerde groenten uit het verdomhoekje gehaald. Onder veganisten zijn producten als tempeh, kimchi, kombucho en miso al jaren populair. Klinkt nu misschien nog onbekend en ver van je bed, maar deze producten voeg je heel gemakkelijk toe aan je menu. Zet bijvoorbeeld kombucha thee of voeg eens gemarineerde tempeh toe aan een salade in plaats van vlees. Maar ook ‘dichter bij huis’-groentes zoals wortelen, bloemkool en komkommer zijn gefermenteerd nog heel gezond.

4. Maak alles zelf

Voor veganisten zijn de meeste pakjes en zakjes uit den boze: veel van dit bewerkte voedsel bevat namelijk conserveringsmiddelen afkomstig van dieren. Maar we weten al langer dat ook voor niet-veganisten deze lange lijstjes met moeilijke ingrediënten niet al te gezond zijn. Probeer zoveel mogelijk puur te eten en kant en klare sauzen of kruidenmixen te vermijden. Zelf maken is vaak veel lekkerder, en een stuk gezonder!

5. Eet meer plantaardige eiwitten

Een of twee dagen per week een vleesvrije dag inplannen is zowel goed voor het milieu als je eigen gezondheid. En stiekem wordt dat stukje vlees waarschijnlijk niet eens gemist. Een goede vervanger zijn peulvruchten, die verminderen bewezen het risico op ouderdomsziektes door de hoge waarde aan vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten. Maak dus een paar dagen per week peulvruchten het hoofdonderdeel van je maaltijd in plaats van vlees, bijvoorbeeld in een kikkererwtensalade of linzencurry.

6. Breid je kruidenrek uit

Wanneer voorverpakte zakjes en sauzen geen optie meer zijn wordt je kruidenrek al gauw je beste vriend. En dat is alleen maar goed! Kruiden en specerijen, calorie- en vetarm, zijn de ideale manier om verantwoord smaak toe te voegen aan je gerecht. Een paar onmisbare gezonde smaakmakers: venkelzaad (goed voor de stoelgang), cayennepeper, berbere, verse gember (werkt ontstekingsremmend) en verse koriander.