6 yogaposes die elk kinderbrein tot rust laten komen

Eva Dusch 31 jul 2016 Kids

Kinderen kunnen net als volwassenen veel stress ervaren. Yoga kan ze helpen deze stress los te laten en in contact te blijven met hun lichaam. Deze poses helpen specifiek om een overactief kinderbrein tot bedaren te brengen.

Je kunt een lesje boeken bij de plaatselijke yogaschool, maar kinderyoga (of met de baby) kun je ook goed thuis doen. Het is zelfs leuk om samen te doen! Hoewel alle yogahoudingen een positieve uitwerking hebben op hun algehele gesteldheid, deze zes poses staan erom bekend dat ze de meest drukke hoofdjes rustig krijgen.

[STAP stap=”1″]

De slang

Kinderyoga

Dit is de kinderversie van de volwassen cobra-pose. Deze houding opent de borst, stretched de buikspieren en werkt als een hartopener. Hierdoor leren ze niet alleen letterlijk hun hart te openen, maar tegelijkertijd stimuleren ze hun (diepe) ademhaling waardoor hun lichaam en zenuwstelsel kalmeert.

[STAP stap=”2″]

De flamingo

Kinderyoga

Het leven kan je soms flink uit balans brengen, dat weten wij volwassenen ook als geen ander. Zeker wanneer er veel stress is. Met deze uitdagende pose leert je kind letterlijk weer in balans te komen, door te balanceren op één been en zijn vleugels (armen) uit te slaan. En het is helemaal niet erg als je af en toe valt of wiebelt.

[STAP stap=”3″]

De kameel

Kinderyoga

Deze houding kent een waslijst aan positieve effecten op het lichaam, zo maakt het je nog flexibel, het opent borst en schouders en het bevordert de ademhaling en spijsvertering. Aangezien het een backbend is kan dit soms nogal heftig zijn, dus wees voorzichtig en ondersteun je kind waar nodig. Maar je zult zien, de meeste kleintjes zijn flexibel genoeg om deze houding aan te nemen.

[STAP stap=”4″]

De kikker

Kinderyoga

Een favoriet onder veel kinderen, want deze houding is naast makkelijk ook lekker speels. Het verbetert de flexibiliteit in hun onderrug en heupen en zo kunnen ze lekker rond hupsen door de ruimte.

[STAP stap=”5″]

De vlinder

Kinderyoga

Deze houding zal voor veel kinderen als natuurlijk aanvoelen. Het helpt hun energielevel weer op pijl te brengen en het stressniveau juist te verlagen. Hierdoor wordt hun ‘monkeymind’ rustiger, terwijl ze tegelijkertijd hun heupspieren stretchen, een plek in het lichaam waar ((naast nek en schouders) onbewust veel stress wordt opgeslagen.

[STAP stap=”6″]

De liggende vlinder

Kinderyoga

Een andere variant waarbij ze dezelfde houding aannemen, maar dan liggend op grond. Eventueel kun je ter ondersteuning een bolster of opgerolde deken onder hun schouderbladen leggen.

Doen jullie thuis ook aan kinderyoga? Laat het ons weten op Facebook!

Oeps, gênant! Deze dingen maakt iedere yogi een keer mee op de yogamat>

Reageer op artikel:
6 yogaposes die elk kinderbrein tot rust laten komen
Sluiten